معلمان موفق در الگوی تدریس چه راهی دارند؟

Rate this post

آگاهی به شرایط کلاسی و سناریو و الگوی تدریس که معلم بر آن اساس تدريس مي‌كند اهميت زيادي در اثربخشي آموزش و رفتار كلاسي دارد.

معلم موفق بايد با آگاهي از مسائل و مراحل رشد فردي، وضعيت آموزشی كلاس را به خوبي بشناسد و سناریو و الگوی تدریس خود را برنيازها و خواسته‌هاي دانش‌آموزان و شرايط مورد نظر منطبق سازد. چنانچه معلم سبك رفتاري خود را در شرايط و موقعيت مناسب با آن سبك با توجه به نيازهاي محيطي به كار گيرد، معلمي اثربخش و چنانچه سبك رفتاري او در شرايط نامناسب اعمال شود، معلمي غير اثربخش خواهد بود.

منابع و مواد آموزشی در تدریس

صاحب‌نظران آموزش و پرورش معتقدند بايد با استفاده از منابع و مواد آموزشي نظير فيلم، تصوير و ساير منابع يادگيري تا حد امكان مطالب درسي را براي دانش‌آموزان ملموس كرد تا زمينه بهتر يادگيري در سناریو و الگوی تدریس درس مورد نظر فراهم شود.

از سوي ديگر، به دليل توانايي‌هاي فكري متفاوت دانش‌آموزان، با برنامه كلاسي واحد براي تمامي دانش آموزان كلاس، معلم(مدير كلاس) قادر به پاسخگويي به نيازهاي فرد فرد دانش‌آموزان و توجه به خصوصيات و ويژگي‌هاي هر يك از آن‌ها در كلاس درس نيست. كتاب‌هاي درسي و سناریو و الگوی تدریس نيز در حد توان متوسط فراگيران تدوين و تهيه مي‌شوند. لذا، مدير كلاس بايد از وسايل كمك آموزشي متنوع استفاده كند و هر يك از دانش‌آموزان متناسب با توانايي‌هاي شناختي‌شان، از وسايل و مواد آموزشي و كمك آموزشي استفاده كنند.

با وجود اين، روش‌ها و سناریو و الگوی تدریس رويدادهاي مجزا و منفك از مواد و وسايل و نيز توانايي‌هاي شناختي دانش‌آموزان و فراگيران نيستند، بلكه د ساختاري واحد سازماندهي مي‌شوند و موفقيت هر رويكرد مدير كلاس تابع درجه‌اي است كه طبق آن براي هر دانش‌آموز با توجه به ويژگي‌هاي شناختي و فردي او برنامه‌هايي سازماندهي مي‌شود و پيش‌بيني‌هايي احتمالي و لازم در تدريس به دقت بررسي مي‌شود.

موانع کاربرد فناوری های آموزشی در نظام های تعلیم و تربیت

بسياري از نويسندگان موانع را در روش تدریس و طراحی آموزشی دو بخش دروني و بيروني طبقه بندي‌مي‌كنند. موانع دروني عبارتند از كمبود تجهيزات، عدم اطمينان و اعتماد، عدم حمايت فني، و ديگر مسائل مربوط به منابع. موانع بخش بيروني عبارت‌اند از عوامل سطح مدرسه مثل فرهنگ سازماني مدرسه، و نيز عوامل سطح معلم مثل عقايد آنان در تدريس، فناوري و نگرش مثبت در مورد تغييرات و پذيرش آن.

تحقيقات حاكي از آن است كه اولين و مهم‌ترين موانع موجود در طراحی آموزشی در امر آموزش را ناكافي بودن تجهيزات به خصوص رايانه، ۶۶ درصد كمبود مهارت و دانش معلمان، و ۵۸ درصد كمبود وقت معلم را ابراز داشته‌اند. به نظر مي‌رسد عدم پذيرش فناوري آموزش در طراحی آموزشی مشكل بسيار اساسي و نهفته نظام‌هاي آموزش و پرورش در ادغام فناوري در آموزش باشد. بيشتر تحقيقات صورت گرفته در اين امر مربوط به مشكلات خاص معلمان و نگرش آن‌ها به كاربرد فناوري در آموزش است. همچنین باید در نظر داشت طراحی آموزشی مناسب در امر تدریس مستلزم داشتن فناوری های مورد نیاز و کافی در بحث تدریس است.

نکته ای که ذکر آن در اینجا بسیار حائز اهمیت است صحبت پیرامون طرح کرامت است.طرح کرامت در کنار طرح های نامبرده شده کمک بسیار شایانی به معلمان در راستای بهینه سازی سناریو و الگوی تدریس و طراحی آموزشی می کند.معلمان با اجرای طرح کرامت می توانند به ابعاد پرورشی دانش آموزان نیز در کنار ابعاد آموزشی بپردازند.بنا بر این نباید در طرح های کلاسی خود طرح کرامت را فراموش کنند.

با توجه به اینکه معلمان گرامی به منبعی جهت سناریو و الگوی تدریس و طراحی آموزشی و طرح کرامت نیازدارند از این رو بانک فایل پژوهشی معلمان این امکان را برای معلمان عزیز میسر ساخته است. معلمان و دانش آموزان عزیز می توانند به سایت بانک فایل پژوهشی معلمان مراجعه نموده و از هزاران فایل مفید و ارزشمند که در این پایگاه موجود است استفاده نمایند.

منبع: بانک فایل پژوهشی معلمان
اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

− 4 = 1