نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی پیرامون مقوله چگونه توانستم مشكلات دانش آموزم محیا را در درس برطرف نمايم؟

نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی پیرامون مقوله چگونه توانستم مشكلات دانش آموزم محیا را در درس برطرف نمايم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۵ صفحه

نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی پیرامون مقوله چگونه توانستم مشكلات دانش آموزم محیا را در درس برطرف نمايم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی

پایگاه علمی و فرهنگی تجربیات معلمان یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات درسی در محیا

دیباچه مطالب پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات درسی در محیا

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات درسی در محیا

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات درسی در محیا

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات درسی در محیا

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات درسی در محیا

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات درسی در محیا

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با برطرف کردن مشکلات درسی در محیا

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات درسی در محیا

شيوه ي ارزشيابي دروس زبان و ادبيات فارسي

بسيار ديده ايم كه تسامح و تساهل نابه‌جايي كه در ارزشيابي دروس زبان و ادبيات فارسي  از طرف همكاران به كار گرفته مي شود موجب كسر حرمت درس و مدرس مي گردد . به بياني ديگر چون رد پاي معدل به ميان مي آيد ، دانش آموز بر اين باور غلط است كه كمبود  نمره ي دروس ديگر خود را با نمره‌خواهي و متأسفانه بيشتر اوقات با گشاده دستي معلم ادبيات جبران مي كند پس : « شكايت از كه كنم كه خانگي است غمازم »

روزگاري اگر دانش آموزي نمره ي قرائت و املاي فارسي كسب نمي كرد، استحقاق رفتن به پايه ي بالاتر  را نداشت.  امروزه به استناد بر آيين نامه ي آموزشي و كارنامه هاي دانش آموزان، نظام ثبت نمرات در رايانه به صورتي طراحي شده كه دانش‌آموز در پايه اول متوسطه مي تواند با چهار درس زير ده و به گفته ي كارشناسي امتحانات حتي صفر قبول شود و به پايه ي بالاتر راه يابد . در سال دوم متوسطه اگر دانش آموز در هيچ درسي نمره قبولي نياورد ، مي تواند در پايه ي سوم ادامه ي تحصيل دهد و دروس باقيمانده اش را با رعايت ضوابط مربوط بگذراند . اگر پایه تدریس بر انتقال معلومات به دانش آموزان استوار نباشد و به یک نظام فعال که کودکان محور اصلی آن باشند ، توجه شود .اگر کلاس طوری اداره شود که دانش آموزان با تلاش خود و با راهنمایی معلم به اهداف آموزش نائل شوند ،اگر يك روابط دوستانه با دانش آموزان خود برقرار كنيم ، یادگیری بهتر و آسان تر صورت می‌پذیرد.

نقاط قوت و تاثیر گذار در تدریس :

۱- وجود شخصیت محکم و استوار معلم همراه با پشتوانه ی علمی و متانت اخلاقی یکی از ارکان اصلی  هر یادگیری به شمار می آید.شایسته است به  ویژگی های یک معلم موفق نظری بیندازیم :

۱-۱- برخورداری از سلامت جسمانی و روانی

۱-۲- آشنایی با شیوه های نوین  تدریس و به کار گیری آنان در موقعیت های مختلف تدریس

۱-۳- احاطه ی کامل علمی به مطالب مورد  تدریس .

۱- ۴- برد باری و انعطاف پذیر بودن .

۱- ۵- آشنایی با ویژگی های اقتصادی ، فرهنگی ، جسمی و روحی دانش آموزان ..

۱- ۶- استفاده ی مستمر از ابزار تشویق.

۱-  ۷- تبعیض قائل نشدن بین دانش آموزان و یک رنگی.

۱- ۸- توانایی ایجاد روابط صمیمانه با والدین.

۱-۹- – تکریم شخصیت دانش آموزان وداشتن آگاهی نسبی به علم روانشناسی .

۱ -۱۰-  برقراری نظم و انضباط منطقی در کلاس

۱-۱۱– شنیدن سخنان دانش آموزان و القاب ندادن به آنان.

۱-۱۲-  وارد نشدن به حریم شخصی دانش آموزان  و ایجاد یک رابطه ی منطقی و دوستانه با آنان .

۱-۱۳- استفاده از انواع ارزشیابی ها در زمان مناسب .

۱-۱۴- از نظر برخی ، معلم بودن به معنی دانستن همه پاسخهاست. بعضی اوقات (نمی‌دانم) بهترین پاسخ یک معلم

است. به جای از دست دادن اعتبار، معلم اعتماد دانش‌آموزان را جلب می‌نماید و این اعتماد اساس یک رابطه مولد

است. پذیرفتن چیزهایی که نمی دانید نشان می‌دهد که شما هنوز در حال یادگیری هستید

۱-۱۵- از روشهای مشابه و یکسان برای تمامی افراد استفاده نمی کند.

۲- ایجاد انگیزه : انگیزه را، محرک هر فرد برای رسیدن به اهداف خود تعریف کرده اند. اگر معلمی نتواند از این عامل برای بهتر شدن تدریس استفاده کند. یک ابزار بسیار قوی را از دست داده است. از این رو باید  قبل از هرتدریس، انگیزه ی دانش آموزان را برای یادگیری درس جدید افزایش دهیم. تا با موضوع درس درگیر و توجه شان به آنچه باید فراگیرند معطوف شود .

۳- علاقه مندی یاددهنده به موضوع: معلم بایستی به موضوع قابل تدریس هم علاقه داشته باشد و هم احاطه ی علمی

۴- بیان اهداف درس :باید اهداف درس را برای فراگیرندگان به روشنی بیان کنیم .  یعنی مشخص کنیم  که دانش

آموزان پس از پایان درس به چه دانش و یا توانمندی هایی  دست پیدا می کنند . زمانی که معلم مشخص کند دانش‌آموزان چه چیزهایی را بایستی یاد بگیرند آنها بهتر فرا می‌گیرند.

۵- آشنایی با روش های نوین تدریس :

از آن جا که هر ساله مطالب  و محتواهای  کتاب ها تغییر می یابد این ضرورت یعنی  استفاده از شیوه های نوجدید و کارا بسیار احساس می شود . آ شنایی  با  روش های مختلف  تدریس می تواند  زمینه ای  جهت  بر خوردمتقابل  و منطقی با دانش آموزان از یک مجرای ارتباطی صحیح مهیا کند  به طوری که همواره تفکر منطقی داشته باشد .دبیران باید به دانش آموزان فرصت دهند  تا به صورت گروهی  و از طریق همیاری به یادگیری اقدام کنند

یادگیری از طریق همیاری یک قالب یا چهارچوب آموزشی است که در آن گروه های دانش آموزی ناهمگن از سوی معلم شکل داده می شوند و به فعالیت می پردازند .

۶- داشتن طرح درس : داشتن برنامه ریزی در کلاس از اتلاف وقت جلوگیری گرده مدیریت بهتر کلاس را به همراه دارد و سبب بازدهی بیش تر می گردد .

۷- مشارکت دادن دانش آموزان در بحث  : بایستی  از روش هایی استفاده کنیم  تا کلاس درگیر بحث شود، طوری که دانش آموزان خود را در یادگیری سهیم بدانند. برای مثال، در حین تدریس از سوالاتی استفاده کنیم  تا دانش آموزان نیز مجبور به مشارکت شوند و پس از هر پاسخ منطقی از تشویق های کلامی و یا غیر کلامی برخوردار شوند .

۸- استفاده از انواع وسایل کمک اموزشی : – استفاده از وسایل کمک آموزشی از قبیل فیلم و سی‌دی و اسلاید و نوارکاست و کتاب ….. بسیار مؤثر است .

۹- ارائه تکلیف از ساده به مشکل : بکوشیم  ابتدا مباحث ساده را برای دانش آموزان ارائه کنیم  سپس به مباحث پیچیده برسیم. اگر دانش آموز یکی دو سوال را درست پاسخ دهد و تشویق شود خود بخود انگیزه پیدا می کند و این نمی شود مگر با ارائه سوالات ساده تر در ابتدا و روند حرکت از آسان به مشکل  .

۱۰- استفاده از مثال های ساده، آشنا و دلنشین : در سرتا سر تدریس،  برای تبیین  و تفهیم هر چه  بیش تر درس، از مثال های ساده،  آشنا  و دلچسب  که موجب  افزایش  انگیزه  یادگیری  دانش آموزان می شود، استفاده  کنیم

۱۱-اجرای نقش :می توان در برخی از دروس کتاب فارسی  دانش آموزان را تشویق نمود تا موضوع مورد نظر را به صورت نمایش درآورند. اجرای نمایش در تفهیم مسائل تربیتی و اخلاقی بسیار مفید و مؤثر می باشد .

۱۲- طرح مطالب درسی به صورت پرسش های جالب : مطلب یا موضوعی را که می خواهیم دانش آموزان

یاد بگیرد، به صورت پرسش یا پرسش هایی روشن و جالب مطرح کنیم  تا در دانش آموزان احساس نیاز به وجودآمده  و آنها را به فعالیت ذهنی و پویندگی ترغیب نماید .

۱۳- تذکر نمره و آزمون : برای درگیر کردن بیشتر دانش آموزان، می توانیم  با تذکر نمره و آزمون آنان را برای یادگیری هر چه بیشتر درس ترغیب کنیم  برای مثال از این عبارت استفاده کنیم : به احتمال زیاد از این درس، یکی دو نمره در امتحان خواهد آمد . پس دقت کنید تا آن را خوب یاد بگیرید .

۱۴-آگاه کردن  دانش آموز از میزان پیشرفت در کارش:

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات درسی در محیا نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات درسی در محیا نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات درسی در محیا نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی 

کسب نتایج  پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات درسی در محیا نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات درسی در محیا نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله برطرف کردن مشکلات درسی در محیا نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

 منابع و مآخذ

۱٫انوری، حسن و احمدی گیوی، حسن. دستور زبان فارسی ۲. انتشارات فاطمی. چاپ پنجم. سال ۱۳۷۰

۲٫قاسمي پويا ،اقبال .راهنماي عملي پژوهش درعمل .انتشارات پژوهشکده تعليم وتربيت .سال ۱۳۸۱٫

  1. فريس ، حنا ، گزارشي از نشست اقدام پژوهي در رشدحرفه اي دبیران و اعضاي هيات علمي ،
  2. همايون‌پور، منوچهر، اقدام پژوهي“ چيست و چه كاربردي در تحقيقات سازمان و مديريت دارد؟ ۱۳۸۶  (اينترنت )

۵٫    يزدچي  ، صفورا ،  نقش اقدام پژوهي در افزايش كيفيت فعاليت هاي آموزشي و پرورشي         

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

84 − = 77