نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی پیرامون مقوله چگونه توانستم با دانش آموز بیش فعال در کلاس درس … دوم متوسطه برخورد کنم؟

نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی پیرامون مقوله چگونه توانستم با دانش آموز بیش فعال در کلاس درس … دوم متوسطه برخورد کنم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۳۲ صفحه

نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی پیرامون مقوله چگونه توانستم با دانش آموز بیش فعال در کلاس درس … دوم متوسطه برخورد کنم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی

پایگاه علمی و فرهنگی تجربیات معلمان یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله برخورد صحیح با دانش آموز بیش فعال در کلاس

دیباچه مطالب پیرامون مقوله برخورد صحیح با دانش آموز بیش فعال در کلاس

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله برخورد صحیح با دانش آموز بیش فعال در کلاس

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله برخورد صحیح با دانش آموز بیش فعال در کلاس

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله برخورد صحیح با دانش آموز بیش فعال در کلاس

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله برخورد صحیح با دانش آموز بیش فعال در کلاس

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله برخورد صحیح با دانش آموز بیش فعال در کلاس

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با برخورد صحیح با دانش آموز بیش فعال در کلاس

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله برخورد صحیح با دانش آموز بیش فعال در کلاس

تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها

پس از بررسي نظر والدين و همكاران محترم و مطالعه ي چند در اين مورد اطلاعات حاصل از اين فرايند مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت كه خلاصه يافته هاي تجزيه وتحليل به شرح زير است .

خلاصه يافته هاي اوليه :

از آنجا كه هر رفتاري ( مثبت يا منفي ) علتي دارد كه با رفع آن علت تا حدود زيادي رفتار معلول نيز مرتفع مي شود. در این مرحله سعی شد از روش شش پرسش استفاده شود.

چرا بیش فعالی بوجود می آید؟ علل ایجاد بیش فعالی منشاء زیست شناختی دارد که هنوز به درستی شناخته نشده‌است. محققان بیان می‌کنند که احتمالا ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی عامل به وجود آمدن این اختلال است.

بیش فعالی چگونه تشخیص داده می‌شود؟ آزمون یا آزمایشی که بیش فعالی را تشخیص دهد وجود ندارد. تشخیص، به یک ارزیابی کامل نیاز دارد.  پرسشنامه حاکی ازین بود که تمام مشاهدات و یافته های بنده از او در مدرسه به نوعی دیگر در محیط خانه و آشنایان نیز وجود دارد . بررسی پرسشنامه نشان میدهد که رفتارهای معرف بیش فعالی در این دانش آموز قابل ملاحظه است و تاحدودی رفتارهایی که مربوط به کم توجهی  است در او وجود دارد.

چه کسی بیش فعال است ؟ کسانی که توانایی در حفظ و تنظیم رفتارشان ندارند، در نتیجه اغلب نمی توانند رفتار مناسبی که لحظه به لحظه با شرایط محیط هماهنگ باشد نشان دهند ، بطور کلی رفتارشان غیرقابل پیش بینی یا ارزیابی است . (

چه چیزی باعث افزایش بیش فعالی می شود؟  تحقیقات دانشمندان تاثیر برخی خوراکی‏ها (افزودنی هایی چون رنگ های مصنوعی ، بنزات سدیم و مواد موجود در بستنی ها)را در افزایش علائم بیش فعالی به اثبات رسانده اند (

بیش فعالی بیشتر کجا و چه زمانی صورت می گیرد ؟ بیش فعالی محدود به مکان وزمان نیست ، دانش آموز بیش فعال تقریبا در هر مکان زمانی نسبت به دانش آموزان دیگر فعالیتهای حاشیه ای بیشتری انجام می دهد.

انتخاب راه حل یا راه حلهای موقتي 

براي درمان اين مشکل اوليا و معلمان بايد درباره چگونگي رفتار با اين گروه از دانش آموزان اطلاعات کافي داشته باشند. معلمان بايد با شناسايي به موقع دانش آموزان بيش فعال آن ها را به مشاوران مدارس يا هسته هاي مشاوره ارجاع دهند تا تحت درمان قرار گيرند..معلمان بايد با اين دانش آموزان مهربان و صبور باشند، آن ها را به رسميت بشناسند، در فعاليت هاي مشارکتي آن ها را نيز شرکت دهند و براي انتقال مطالب درسي از وسايل کمک آموزشي و بازي استفاده کنند. ارائه تکاليف کمتر به دانش آموزان بيش فعال ضروري مي باشد و توضيح مطالب درسي به آن ها بايد شفاف تر و گام به گام ارائه شود ضمن اين که تعامل اولياي دانش آموزان بيش فعال با مدرسه به پيشرفت تحصيلي آن ها کمک مي کند. خانواده دانش آموز بيش فعال بايد با وي با مهرباني رفتار کنند و از مقايسه و سرزنش کردن فرزند خود به طور جدي خودداري کنند و با مراجعه به مشاور يا پزشک در صورت نياز راهکار مناسبي براي درمان اين اختلال به کار بگيرند. انجام فعاليت هاي ورزشي به ويژه شنا، دوچرخه سواري و دويدن براي دانش آموزان بيش فعال بسيار مؤثر مي باشد و خوردن مواد غذايي حاوي امگا۳ براي اين افراد بسيار مفيد است هم چنين آن ها بايد از خوردن مواد غذايي شيرين به جز عسل خودداري کنند.  مواد تند و ترش تحريک پذيري دانش آموزان بيش فعال را افزايش مي دهد بنابراين مصرف اين مواد نيز بايد کاهش يابد. والدين دانش آموز بيش فعال، نبايد از داشتن چنين فرزندي نگران باشند و به تنبيه و تحقير اقدام کنند بلکه با همکاري با مربيان مدرسه و استفاده از توانمندي مشاوران، آگاهي خود را نسبت به اين اختلال افزايش دهند و به روش علمي براي درمان آن اقدام کنند.

اعتبار بخشي به راه حل ها:

براي اطمينان بيشتر در زمينه اجراي راه حل ها ي انتخاب شده براي اينكه راه حل ها از اعتبار بيشتري برخوردار باشند جهت اظهار نظر به گروهی که متشکل از یک مشاور و همکاران منتتقد ،بود ارائه شد كه آنها نيز نظرات خودرا در اين خصوص ارائه دادند انتقادهایی اندکی که به راه حلهای موقتی من وارد بود تا حدود زیادی در رسیدن به نتیجه بهتر در پژوهش من را یاری کرد به طور كلي راه حل هاي ارائه شده تا حد نسبتا زيادي مورد تاييد بود.

شیوه های اجرا:

پس از اعتبار بخشي راه حل هاي انتخاب شده آنها را به مرحله اجرا در آوردم . در مرحله اول موافقت والدین او را برای کمک به فرزندشان جلب کردم ، جالب اینجا بود که والدين او اغلب به دليل خجالت يا وحشت از رفتار نادرست فرزندشان از رفتن به مدرسه فرزندشان امتناع مي كنند كه اين خود می توانست سرآغاز بروز مشكلات عدیده ی دیگری باشد . درنهایت آنها را مجاب کردم که ارتباط تنگاتنگ آنها با مدرسه مخصوصا معلمان او كه با فرزندشان ارتباط مستقيمي دارد بسيار مهم است. از آنها خواستم كارهاي مثبت او را به من منتقل كنند تا به هر نحو كه من میدانم ، او را تشويق كنم. به آنها گفتم تحت هیچ شرایطی او را تنبيه نكنند چرا كه با تنبيه او پرخاشجو، عصبي، تندخو، كلافه و… مي شود و نتيجه برعكس خواهد بود.

ضمنا در رژیم غذایی او غذاهای که باعث ازدیاد این رفتارها می شود نگنجانند .

ضمن ارتباط با والدین و آگاه شدن از وضعیت دانش آموز در منزل به اقداماتی که در نظر داشتم در مدرسه نیز ادامه دادم.

ابتدا جای او که انتهای کلاس و تقریبا نزدیک پنجره بود را عوض کردم تا کمی از عواملی که باعث حواس پرتی او می شود را از بین ببرم( اما سعی کردم که او از دلیل این کار آگاه نشود)

هفته بعد به بچه هاگفتم که میخواهم چیدمان دانش آموزان را عوض کنم با این کار یک دانش آموز آرام و زرنگ را کنار او نشاندم ، خودم نیز از ان به بعد بیشتر میتوانستم نزدیک او باشم تا بااین کار او را وادارم که به درس گوش دهد.

از زمان ای تصمیم  استفاده از  وسايل كمك آموزشي را در کلاس بیشتر کردم؛ فيلم، نوارهاي آموزشي، فعاليت هاي گروهي و…. اين مسأله همه دانش آموزان مخصوصا دانش آموز بيش فعال را مشتاق درس و کلاس مي كرد.

از آن به بعد هرگز از او در مقابل همکلاسی هایش انتقاد نکردم و او را مورد سرزنش قرار ندادم.

کمتر از او درس سوال کردم اما از او خواستم دوست دارد جای من باشد و مانند من درس را توضيح دهد.

مطابق نظر مشاوران آنها به خوبي از عهده انجام اين مسائل برمي آيند، چرا كه از نظر شخصيتي در زمره افراد «راهبر» و «مدير» قرار داشته و «كم رو» و «خجالتي» نيستند.

دستورالعمل های درسی را گسسته و به صورت جدا جدا تدریس کردم زیرا کودکان بیش فعال در آن واحد قادر بهتمرکز بر روی چند عنوان و یا فعالیت نیستند.

از معلم ورزش او خواستم که ورزشهای متنوعی را برای آنها در نظر بگیرد.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله برخورد صحیح با دانش آموز بیش فعال در کلاس نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله برخورد صحیح با دانش آموز بیش فعال در کلاس نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله برخورد صحیح با دانش آموز بیش فعال در کلاس نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی 

کسب نتایج  پیرامون مقوله برخورد صحیح با دانش آموز بیش فعال در کلاس نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله برخورد صحیح با دانش آموز بیش فعال در کلاس نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله برخورد صحیح با دانش آموز بیش فعال در کلاس نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

منابع  

۱ -اندازه گیری ، سنجش و ارزشیابی آموزشی (مولف : دکتر علی اکبر سیف)

 ۲ – برنامه ریزی تحصیلی و شغلی پایه اول دبیرستان (دفتر برنامه ریزیو تالیف کتب درسی)

۳ – بیش فعالی ؛کمک به کودکان و نوجوانان حواسپرت و بی قرار ( مولف: پاتریشیا ا . کویین و جودیت ام . استرن ، ترجمه ی دکتر حمید علیزاده )

۴ – فرهنگ لغت (معین)

 ۵- نقص توجه/بیش فعالی (مولف: جوبوریل ، مترجم محمدرضا عبدی )

۶ – http://www.kidcreativity.ir 

۷  http://tajrobehkar.com

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

1 + 7 =