دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی پیرامون مقوله چگونه توانستم کاربرد و تجلی اخلاق را که از مباحث مهم ادبیات تعلیمی است به دانش آموزان آموزشگاه بیاموزم؟
دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی پیرامون مقوله چگونه توانستم کاربرد و تجلی اخلاق را که از مباحث مهم ادبیات تعلیمی است به دانش آموزان آموزشگاه بیاموزم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۷ صفحه
دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی پیرامون مقوله چگونه توانستم کاربرد و تجلی اخلاق را که از مباحث مهم ادبیات تعلیمی است به دانش آموزان آموزشگاه بیاموزم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی
پایگاه علمی و فرهنگی تجربیات معلمان یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.
مطالبی که در دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی موجوداست عبارت است از :
اقدام پژوهی پیرامون مقوله آموزش کاربرد و تجلی اخلاق به دانش آموزان
دیباچه مطالب پیرامون مقوله آموزش کاربرد و تجلی اخلاق به دانش آموزان
چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله آموزش کاربرد و تجلی اخلاق به دانش آموزان
بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله آموزش کاربرد و تجلی اخلاق به دانش آموزان
شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله آموزش کاربرد و تجلی اخلاق به دانش آموزان
جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله آموزش کاربرد و تجلی اخلاق به دانش آموزان
تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله آموزش کاربرد و تجلی اخلاق به دانش آموزان
ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با آموزش کاربرد و تجلی اخلاق به دانش آموزان
ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله آموزش کاربرد و تجلی اخلاق به دانش آموزان
تجلی اخلاق در ادبیات فارسی
اخلاق،در لغت،به معنی خلق و خو و چگونگی استفاده از تواناییهای درونی نظیر گفتار،شنیدار و حتی چگونگی استفاده از تواناییهای فیزیکی است.
این واژه نسبتاً کوچک از گذشته های بسیار دور مورد توجه بوده و در قرآن کریم نیز بسیار از آن یاد شده است و مردم به نیکوکاری و خوش رفتاری با یکدیگر سفارش شدهاند.با مطالعه زندگی پیامبران الهی و امامان معصوم(ع) نیز به این نتیجه میرسیم که خوش اخلاقی مهمترین بعد زندگی آنها و از اساسیترین عواملی که بعد از ستایش خدای یگانه مردم را به آن سفارش میکردند، اخلاق نیکو بوده است.
اخلاق خوب و چگونگی برخورد مردم با یکدیگر،به گونهای با مقدار همنوع دوستی انسانها و اینکه چقدر برای انسان و ارزش وجودی او احترام قائلند،مربوط میشود. خوشبختانه،این موضوع ـ یعنی نوع دوستی ـ در میان هموطنان عزیز ما جایگاه ویژهای دارد و میتوان با یقین گفت که اگر چه بسیاری از جامعههابه بعد اخلاق اهمیت میدهند،اما در میان ایرانیان اخلاق،مفهوم و رنگ و بوی ویژهای دارد که آنها را از سایر جهانیان جدا میکند.به خوبی میدانیم که در ملتهای مختلف همیشه مهمترین مسایل برای شاعر و نویسنده و ملت در ادبیات آن قوم مطرح میشود.
بعد اخلاقی هم یکی از مسایل بسیار مهم است که جای خود را در تمامی بخشهای مختلف ادبیات ایرانیان و حتی برخی خارجیان فارسی زبان باز کرده است.به عنوان نمونه میتوان،رگههایی از معانی اخلاقی را در ادبیات دینی، داستانی، تاریخی، فلسفی، حماسی و… دید که این خود،بیانگر توجه ایرانیان به این مسئله مهم است.
برای روشنتر شدن موضوع،به بررسی نمونههایی از آثار نویسندگان و شاعران بزرگ ایران زمین و مشخص کردن برخی معانی اخلاقی در آثار ارزنده آنها میپردازیم.
شاعر گرانقدر،اسدی توسی که گردآورنده نخستین لغتنامه فارسی(لغت فرس) و یکی از نام آوران مناظره(شعری که در آن دو طرف سخن،امتیازات خود را برمیشمرند و سعی دارند خود را بر دیگری ترجیح دهند) میباشد،در اشعارش به اخلاق توجه ویژهای داشته است،چنان که در کتاب گرشاسب نامه که مشهورترین اثر وی بوده،میتوان اشعار بسیاری را در مورد اخلاق پیدا کرد.
ستیز آوری کار اهـریـمن است ستیـزه به پرخـاش آبستـن است
همیشه در نیک و بد هست بـاز تـو سـوی در بهـتـری شـو فـراز
همچنین از شاخصه ادبی شاهنامه،اثر خداوندگار حماسه ایران،فردوسی این است که فردوسی با هنرمندی تمام توانسته است،آموزههای اسلامی و قرآنی و باورهای پهلوانی را با مفاهیم اخلاقی در آمیزد و اثری شگرفت و نو بیافریند.
بیـا تا جهان را به بـد نسپـریـم به کوشش همه دست نیکی بریم
نبـاشد همـه نیک و بد پایـدار همان بـه که نیکی بود یادگـار…
جوانمردی و عیار پیشگی از ویژگیهای اخلاقی ایرانیان است و فرامرزبن خداداد با مهارت تمام این ویژگی را در جای جای کتاب پرفضیلت «سمک عیار» بیان کرده است.
«… آن جوان گفت ای مادر،مرا سرخ ورد نام است و از تو زادهام.چون من مرد را گویند که غمز نکنی؟ و غمز و خیانت کار فرماییم؟ به یزدان دادار کردگار که اگر سمک را ببینم تا زنده باشم،بندگی وی کنم.زینهار ای مادر، این ظن در حق من خطاست!اگر چنان است که با پدر من خیانت کردهای و حرامزاده در وجود آمده باشم،روا باشد که از حرامزاده جز مفسدی و غمازی نیاید.ناچار فعل خود را پیدا کند و گواهی حرامزادگی در خود بدهد و اگر نه حلالزادهام،بدان که از حلالزاده کار بد نیاید و غمازی نکند…»
کلیله و دمنه،از دیگر آثار داستانی است که سرشار از پند و عبرت و حکمت موضوعهای کلی اخلاقی است.
نامی بزرگ در مثنوی مخزن الاسرار نشان داد که بدون راه داشتن به دربار هم می توان شاعر بزرگی بود. وی با توجه به مضامین اخلاقی، اثرهای انکار ناپذیری بر شعر فارسی گذاشت و به روشنی ثابت کرد که شاعر میتواند چیزهای دیگری به جز مدح و توصیف را در شعرش مطرح کند.
مـهـر به خـشنـودی دلهـا گـذار تـا ز تـو خـشنـود شـود کـردگـار
دردسـتـانی کـن و درمـانـدهی تـات رسـانـنـد بـه فـرمـانـدهی
گرم شو از مهروز کین سرد باش چون مه و خـورشید جوانمرد باش
هـر کـه به نیکی عمل آغـاز کرد نیــکی او روی بــدو بــاز کرد
سنایی از دیگر شاعرانی است که می توان در آثار عارفانهاش مضامین اخلاقی را به روشنی دید.
سعدی در عرصه نظم و نثر،در شمار کسانی قرار دارد که به بعد اخلاق توجه ویژهای داشته است.مضمون بوستان سعدی که اولین اثر مدون وی و جزو شاهکارهای بیرقیب شعر فارسی است،اخلاق و تربیت و سیاست و اجتماعیات است که در آن ۱۰ باب گردآوری شده است.گلستان نیز گرچه ۸ باب مختلف و یک مقدمه دارد،اما مضمون اصلی تمام بابهای آن اخلاق است و بس.در دیگر آثار سعدی همچون «نصیحه الملوک»، «مجلس پنجگانه» و «قصاید فارسی» و… نیز میتوان رنگ و بوی اخلاق را حس کرد.
از قصاید:
چون زبر دستیت بخشید آسمان زیر دسـتـان را همیشـه نیـک دار
یکی دیگر از نثرهای ادبی ایرانی، مرزبان نامه است که اصل کتاب به شیوه کلیله و دمنه و سرشار از عبرت و اندرز و حکمت ومسایل اخلاقی است.
تاریخ بیهقی اثر ارجمند ابوالفضل بیهقی پر از اندرز و عبرت و سخنان خردمندانه است که ذهن خواننده را برای دریافت نتایج اخلاقی به کار میاندازد تا از میان نیک و بد یکی را برگزیند.
«…و هر بنده که خدای عزوجل او را خردی روشن عطا داد و با آن خرد که دوستِ به حقیقتِ اوست، احوال عرضه کند و با آن خرد دانش یار شود و اخبار گذشتگان را بخواند و کار زمانه خویش نگاه کند، بتواند دانست که نیکوکاری چیست…»
این کتاب قابوس نامه از جمله مهمترین کتابهای اخلاقی ایرانیان به شمار میرود و تاثیر متون آموزشی پس از اسلام نیز در آن دیده میشود.
«روزی عیاران در جایی گرد هم نشسته بودند،مردی وارد شد و پرسید:جوانمردی چیست؟ فرق جوانمردی و یا ناجوانمردی کدام است؟ و اگر عیاری نشسته باشد و مردی براو بگذرد و پس از زمانی،مرد دیگری با مشیر به دنبال او و بپرسد:فلان کس از اینجا گذشت؟ عیار چه پاسخ دهد؟ اگر بگوید نگذشت،دروغ است و اگر بگوید گذشت،سخن چینی کرده است!مردی پاسخ داد:من جواب میدهم.اصل جوانمردی آن است که هر چه بگویی،بکنی.میان جوانمردی و ناجوانمردی صبر است و جواب عیار آن بود که از آنجا که نشسته بود،برخیزد و یک قدم آن طرفتر بنشیند و بگوید:تا وقتی من اینجا نشستهام کسی از اینجا نگذشته است،تا راست گفته باشد…»
ناصر خسرو قبادیانی،نخستین گویندهای است که شعر را به طور کلی،در خدمت فکر اخلاقی و اجتماعی و در مسیر اندیشه مکتبی قرار داده است.در سر تاسر دیوان او حتی یک بیت هم در وصف معشوق و مدح و توصیف وجود ندارد و تمام شعرهایش در حقیقتجویی،کمال انسانی، علم و اعتقاد خلاصه میشود.
و در پایان از شاعران خارجی فارسی زبان نیز میتوان امیر خسرو دهلوی را نام برد که به تقلید از نظامی آثاری را از خود بر جای گذاشته و برخی از شعرهای وی نیز رنگ و بوی اخلاقی دارد.او در گسترش فرهنگ ایرانی در خارج از ایران نیز نقش مهمی را ایفا کرده است.
جمع آوری شواهد دو پیرامون مقوله آموزش کاربرد و تجلی اخلاق به دانش آموزان دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی
اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله آموزش کاربرد و تجلی اخلاق به دانش آموزان دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی
اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله آموزش کاربرد و تجلی اخلاق به دانش آموزان دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی
کسب نتایج پیرامون مقوله آموزش کاربرد و تجلی اخلاق به دانش آموزان دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی
راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله آموزش کاربرد و تجلی اخلاق به دانش آموزان دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی
فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله آموزش کاربرد و تجلی اخلاق به دانش آموزان دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی
منابع
حدیدی، خلیل. ۱۳۸۱٫ فارسی عمومی. چ اول. تهران: سروش
سعدی، عبدالله. ۱۳۷۴٫ غزلیات، به کوشش خلیل خطیب رهبر، چ ۸ . تهران: نشر مهتاب.
مولوی، جلالالدین محمد. ۱۳۶۹٫ مثنوی، به کوشش محمد استعلامی. چ ۲٫ تهران: نشر زوار
خطیب رهبر، خلیل. ۱۳۷۵٫ شرح غزلهای حافظ ، چ هفدهم.
صفا، ذبیحالله. ۱۳۶۸٫ تاریخ ادبیات در ایران. ج اول (خلاصه ج اول و دوم). چ ۵٫ تهران: نشر قفنوس.
سنایی غزنوی، ابوالمجد مجدود بن آدم. بیتا. دیوان اشعار، به کوشش محمدتقی مدرس رضوی. چ ۴٫ تهران: نشر سنایی
مصدق، حمید. ۱۳۸۴٫ گزیده اشعار. چ ۱۱٫ تهران: نشر مروارید
شریعت، محمد جواد. ۱۳۷۰٫ گزیده سخنان پیرهرات. چ ۶٫ تهران: نشر شرکت سهامی کتابهای جیبی.
گلستان سعدی، به کوشش غلامحسین یوسفی. چ ۵٫ تهران: نشر خوارزمی
برای دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.
توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004
دیدگاهی بنویسید