اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی پیرامون مقوله چگونه مشكل دانش آموزان دهم انساني در نوشتن انشا را حل كردم به گونه ايي كه اكنون مي توانند انشايي خواندني بنويسند؟
اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی پیرامون مقوله چگونه مشكل دانش آموزان دهم انساني در نوشتن انشا را حل كردم به گونه ايي كه اكنون مي توانند انشايي خواندني بنويسند؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۷ صفحه
اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی پیرامون مقوله چگونه مشكل دانش آموزان دهم انساني در نوشتن انشا را حل كردم به گونه ايي كه اكنون مي توانند انشايي خواندني بنويسند؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی
پایگاه علمی و فرهنگی تجربیات معلمان یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.
مطالبی که در اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی موجوداست عبارت است از :
اقدام پژوهی پیرامون مقوله حل مشکل دانش آموزان دهم انسانی در نوشتن انشا
دیباچه مطالب پیرامون مقوله حل مشکل دانش آموزان دهم انسانی در نوشتن انشا
چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله حل مشکل دانش آموزان دهم انسانی در نوشتن انشا
بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله حل مشکل دانش آموزان دهم انسانی در نوشتن انشا
شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله حل مشکل دانش آموزان دهم انسانی در نوشتن انشا
جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله حل مشکل دانش آموزان دهم انسانی در نوشتن انشا
تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله حل مشکل دانش آموزان دهم انسانی در نوشتن انشا
ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با حل مشکل دانش آموزان دهم انسانی در نوشتن انشا
ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله حل مشکل دانش آموزان دهم انسانی در نوشتن انشا
نشانه های بی انگیزگی در دانش آموزان
– ناتمام گذاشتن کارها
– خودداری از انجام تکالیف
– عدم تلاش برای حل مشکل خود
– مشکل در تصمیمگیری
– انتظار کمک از دیگران
– بیتوجهی و بیدقتی
– تمایل نداشتن به فعالیت های بدنی
– آوردن بهانههای متعدد برای انجام ندادن کارها
– داوطلب نشدن برای انجام کارها
– عاجز بودن در تنظیم فعالیت حال و آینده
– میل دائمی به قرار داشتن در حالت استراحت
– به سر بردن دائمی در رویا
– قدرت تمرکز فکری پایین
-تنبلی نمودن و از زیر باز مسئولیت، شانه خالی کردن
عوامل مختلفی که منجر به کاهش انگیزه در دانشآموزان میشود:
– عدم هماهنگی بین میزان تکالیف مدرسه با تواناییهای دانشآموزان
– یکنواخت بودن محیط آموزشی با توجه به پیشرفتهای عصر حاضر که میتوان از وسایل کمک آموزشی مثل نوار ویدیو، سیدی، اینترنت و… استفاده کرد.
– عدم کنترل والدین نسبت به وضعیت تحصیلی فرزندانشان
– بیارتباط بودن تکالیف با نیازهای روزمره
– مشکلات خانوادگی نظیر محول نمودن کارهای منزل به فرزندان از طرف والدین
– انجام کاری برای دریافت حقوق و ساعات غیر مدرسه برای کمک به وضعیت اقتصادی خانواده.
– تشویق نشدن برای انجام تکالیف منظم
– افسردگیهای خفیف
– داشتن تجربیات و شکستهای تلخ متعدد
– عدم برخورداری از تجربیات موفق
– در معرض شماتت و تنبیه بودن
– نقایص فیزیولوژیکی و بدنی
– وجود نابسامانی، مشاجرات لفظی و درگیری در خانواده
– طلاق در خانواده
– وابسته بودن به والدین و انجام کارهای دانش آموز بهوسیلهی آنها
– محرومیت از امکانات اولیه
راهبردهای افزایش انگیزه در دانشآموزان
– اطمینان از وضیعت جسمانی دانشآموز از نظر معاینهی شنوایی و بینایی:
– ایجاد هماهنگی بین تکالیف مدرسه با توانایی دانشآموزان
– متنوع کردن محیط آموزشی با استفاده از وسایل کمک آموزشی مثل فیلم، عکس، ماکت و…
– دادن تکالیف مرتبط با نیازهای دانشآموزان
– توجه به حاصل فرایند کار و تلاش دانشآموز (عدم نمره محوری در کلاس)
– استفاده درست از کلمات و جملات توسط والدین و دبیران.
والدین و دبیران گاهی از اوقات با سخنان به ظاهر ملایم و بیضرر، موجب کاهش انگیزه در دانشآموز میشوند. آنان به دانشآموزی که در آستانهی مردود شدن است میگویند: « ما میدانیم تو یک نابغه نیستی، توقع هم نداریم معجزهای از تو ببینیم. فقط میخواهیم در حد تواناییات درس بخوانی، اگر نمرهی قبولی بگیری ما راضی خواهیم بود.» این نوع گفتار، دیگر به دانشآموز این امکان را نمیدهد که برای رسیدن به درجات عالی آموزش تلاش کند؛ اگر هم نهایت کوشش خودش را هم به خرج بدهد، بیش از یک « قبولی» انتظاری دیگر از خود ندارد. پیامی که میتواند منجر به ایجاد انگیزه در فرد شود این است:
» ما انتظار داریم درس یاد بگیری و آدم تحصیل کردهای بشوی. یادگیری یک امر تصادفی نیست، یادگیری مستلزم تلاش و عزمی راسخ است. ما چنین چیزی را از تو توقع داریم.«
– دادن خودمختاری و استقلال به دانشآموز در جاهایی که امکانش وجود دارد.
– تشویقهای کلامی به شکل توصیفی
– نشاندن دانشآموز در جلوی کلاس یا در کنار همکلاسیهایی که میتوانند الگوی نقش مثبت برای او باشند، صدا زدن دانشآموز در کلاس در موارد متعدد، ارائهی بازخورد در موارد متعدد، تقسیم تکالیف حجیم به بخشهای کوچکتر
– کمک به والدین در درک واقعبینانه از توان یادگیری دانشآموز.
– دادن فرصت به دانشآموزان در بیان معلومات خود و آنچه خارج از کلاس از خانواده و دیگران آموختهاند.
راه کارهای خلاقانه پیرامون تقویت انشای دانش آموزان :
۱- بهتر است جلسات کلاس درس انشا در کتاب خانه ی مدرسه برگزار شود. زیرا دیدن یا تورق کتاب، هر چند به مدتی کوتاه باشد حس کنجکاوی، علاقه و اشتیاق دانش آموزان را به مطالعه کتاب برمی انگیزد.
۲- بعد از تدریس هر درس نگارش در کلاس از دانش آموزان خواسته شود انشای خود را در کلاس با فکر و قدرت تخیل خودشان بنویسند، نوشتن انشا در کلاس درس اعتماد به نفس، قدرت تفکر و خلاقیت و استقلال را در دانش آموز تقویت می کند و او ناچار است که خودش به این تکلیف عمل کند.
۳- در هر جلسه، از یک گروه با فرد خواسته شود یک کتاب را به کلاس بیاورد و به منظورآشنایی بیشتر با این کتاب برای مطالعه، از دانش آموزان بخواهیم که در دفتر انشا صفحه ای را به معرفی کتاب اختصاص دهند.
۴- برای تکلیف شب، یک شعر یا متن ادبی کوتاه و مناسب را یادداشت کنند و در کلاس ارائه دهند.
۵- برای رفع ضعف بزرگ بیانی اکثر دانش آموزان، زمان کوتاهی برای تمرین «خوب سخن گفتن» در کلاس در نظر می گیریم. به این نحو که از دانش آموز می خواهیم در یک دقیقه یا بیشتر درباره ی موضوعی صحبت کند.
۶- می توان در پایان هر نوبت تحصیلی، مجله ای ادبی منتشر کرد به شرطی که مطالب آن را همه ی دانش آموزان بنویسند و در کلاس های انشا مطرح شود. این مجله می تواند در سطح یک کلاس یا مدرسه باشد.
۷- نوشتن داستان از یک ضرب المثل و اجرای نمایشی آن در کلاس برای تقویت خلاقیت و تخیل دانش آموزان مفید است.
۸- جمع آوری ضرب المثل ها و جملات ادبی در خصوص یک موضوع به افزایش علاقه، ذوق و درک ادبی دانش آموزان کمک می کند.
۹- ارائه ی موضوع های پیشنهادی از سوی دانش آموزان در کلاس انشا و جمع آوری آن ها که منبعی خوب برای موضوع انشا هستند، ذوق نوشتن را در دانش آموزان تقویت می کند.
چگونگی انجام کار
بعد از بيان چگونگي نگارش انشا و بيان نكات لازم نگارشي به شاگردان , چند نمونه انشا براي آنها خواندم , قرار شد كه در جلسه بعد همه دفترهاي انشا خود را به كلاس آورده و در كلاس انشا بنويسند هـرچند در ابتدا دانش آموز ها مخالفت مي كردند ؛ اعتماد به نفس لازم را براي نگارش انشا را در كلاس نداشتند پس از مدتي بحث و بررسي متقاعد شدند , كه اين كار را خودشان انجام دهند تا در كلاس هاي بالاتر بتوانند از عهده اين كار بر آيند.
براي بار اول در مورد يك داستان كه در هفته گذشته از كتاب داستان خوانده بودم روي تخته سياه يك جمله از آن را بدين مضمون نوشتم (( يك روز خرگوش كوچولو تصميم گرفت تنهايي به جنگل برود كمي كه از خانه ي خودش دور شد يك دفعه صداي بلندي را … . )) از دانش آموزان خواستم هر كس بنا به علاقه و سليقه خود , ادامه اين جملات را بنويسند. دانش آموز ها خيلي احساس نارضايتي مي كردند وقتي گفتم حتي اگر دو سطر هم بنويسند قبول است , براي من خيلي اهميت دارد قبول كردند و نمره خوبي خواهند گرفت , كم كم شروع به نوشتن كردند جلسه نگارش چون اولين بار طولاني شد , تمامي انشاها و ذكر تاريخ و امضا , قرار شد كه در جلسه بعد در كلاس خوانده شود, بعضي از انشاها خيلي خوب نوشته شده بود , قدرت تخيل , خلاقيت بعضي از دانش آموز ها خيلي خوب بود , برخي ديگر از نظر جمله نويسي و اصول نوشتاري مشكل داشتند.
بعضي ها انشاهاي خنده داري داشتند با خواندن انشاها به كلاس شادابي مي بخشيدند , رضايت دانش آموزان را از اين روش احساس مي كرديم.
براي بالا بردن ضريب دقت دانش آموزان و مطمئن بودن از توجه شاگردان مقرر شد كه پس از خواندن هر متن انشاي وي مورد نقد و بررسي قرار گيرد و يك نفر از دانش آموز ها به صورت اتفاقي خلاصه انشاي وي براي كلاس بازگو نمايد هر چند شروع اين كار با سختي بود. چرا كه دانش آموزان ابتدا قادر به نوشتن نبودند از جلسه هاي آينده رغبت و علاقه دانش آموزان كاملاً مشهود بود. براي بررسي و مقايسه تفاوت روند و پيشرفت نگارش نمونه هايي از انشاهاي جلسات اول تا ششم را جمع آوري نموده اما نكته مهمتر از اين , آن بود كه اعتماد به نفس آنها به سطحي رسيده بود كه خودشان مي توانستند بدون كمك گرفتن و ديكته ديگران خود در مورد موضوع ارائه شده , ولو چند سطر نگارش نمايند.
جمع آوری شواهد دو پیرامون مقوله حل مشکل دانش آموزان دهم انسانی در نوشتن انشا اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی
اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله حل مشکل دانش آموزان دهم انسانی در نوشتن انشا اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی
اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله حل مشکل دانش آموزان دهم انسانی در نوشتن انشا اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی
کسب نتایج پیرامون مقوله حل مشکل دانش آموزان دهم انسانی در نوشتن انشا اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی
راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله حل مشکل دانش آموزان دهم انسانی در نوشتن انشا اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی
فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله حل مشکل دانش آموزان دهم انسانی در نوشتن انشا اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی
فهرست منابع
۱- رحیمی،عبدالکریم.(۱۳۸۶). عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
۲- پارسا،محمد.(۱۳۵۷).نظریه های یادگیری و آموزشی،دانشگاه تربیت دبیر ،چاپ اول.
۳قانمی،علی.(۱۳۷۸).خانواده و مسانل مدرسه ای دانش آموزان،نشر آرین، چاپ سوم.
۴- قاسمی پویا،اقبال.(۱۳۸۲). راهنمای پژوهش در عمل،پژوهشکده تعلیم و تربیت،چاپ دهم.
۵-سیف ،علی اکبر.(۱۳۸۰).روشهای اندازه گیری وارزشیابی آموزشی،نشر دوران،چاپ دهم.
۶-نصیریان،،شهناز.(۱۳۸۲). ارانه ی راهکارهای مناسب جهت کاهش افت تحصیلی دانش آموزان، انتشارات آموزش وپرورش.
۷-مبینی پویا،محمد رضا.(۱۳۸۶٫ راهنمای نوشتن چکیده ی مقاله، سه شنبه،دوم بهمن ۱۳۸۶
برای دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.
توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09187518105
دیدگاهی بنویسید