نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی پیرامون مقوله چگونه توانستم استعدادهای بالقوه دانش آموزانم را در زمینه انشانویسی بالفعل کنم ؟

نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی پیرامون مقوله چگونه توانستم استعدادهای بالقوه دانش آموزانم را در زمینه انشانویسی بالفعل کنم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۳۴ صفحه

نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی پیرامون مقوله چگونه توانستم استعدادهای بالقوه دانش آموزانم را در زمینه انشانویسی بالفعل کنم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی

پایگاه علمی و فرهنگی تجربیات معلمان یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله افزایش استعدادهای بالقوه دانش آموزانم در زمینه انشا نویسی

دیباچه مطالب پیرامون مقوله افزایش استعدادهای بالقوه دانش آموزانم در زمینه انشا نویسی

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله افزایش استعدادهای بالقوه دانش آموزانم در زمینه انشا نویسی

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله افزایش استعدادهای بالقوه دانش آموزانم در زمینه انشا نویسی

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله افزایش استعدادهای بالقوه دانش آموزانم در زمینه انشا نویسی

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله افزایش استعدادهای بالقوه دانش آموزانم در زمینه انشا نویسی

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله افزایش استعدادهای بالقوه دانش آموزانم در زمینه انشا نویسی

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با افزایش استعدادهای بالقوه دانش آموزانم در زمینه انشا نویسی

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله افزایش استعدادهای بالقوه دانش آموزانم در زمینه انشا نویسی

 اجرای طرح جدید و نظارت بر آن

براي پرورش خلاقيت و پربار كردن كلاس انشا راه هاي مختلفي از سوي متخصصان اين رشته ارائه شده كه به چند نمونه از آنها اشاره مي شود:

براي پرورش تفكر خلاق در درس انشا مي توان دانش آموزان را نسبت به محرك هاي اطرافشان حساس نمود و آنان را تشويق كرد تا همه ي پديده هاي را با دقت مشاهده كنند و در بيان ديده ها و شنيده ها الگوي واحدي را به كار نبرند. بايد آنان آزادي داده شود تا احساس خود را از امور و موضوعات مختلف بيان كنند و بايد فرصتي ايجاد كرد كه آنان تحمل شنيدن انتقادات همه را داشته باشند

از محدود كردن دانش آموزان به موضوعي خاص بپرهيزيم و فكر او را در چارچوب و فضاي بسته اي قرار ندهيم چرا كه با دادن موضوعات تحميلي انشا به دانش آموزان از آن ها سلب آزادي كرده ايم و ذهنشان را مجبور كرده ايم كه مطابق ميل ما به جريان بيفتد و اين در ذهن پايدار نمي ماند بيشتر بايد از موضوعات اختياري و مورد علاقه دانش آموزان استفاده كنيم.

(  شيوه هاي خلاق آموزش انشا. حسيني نژاد- ۱۳۸۲ )

براي پرورش تفكر خلاق در درس انشا معلم مي تواند روش هاي صحيح مطالعه را به طور عملي در كلاس آموزش دهد.

اگر مي خواهيد فراگيران در كلاس انشا خلاق باشند بايد در تدريس اين درس از روش هاي فعال تدريس سود جوييم. در اين روش بين فراگير و معلم ارتباطي بسيار فعال ايجاد مي شود و نقش اساسي به عهده فراگير است. در اين روش ها به قدرت تجزيه و تحليل فراگيران بيش از حفظ محفوظات بها و ارزش داده مي شود.

( آيين نگارش – صفايي -۱۳۷۹)

معلم انشا مي تواند براي پرورش تخيل و در نتيجه تفكر خلاق داستان هاي نيمه تمامي در كلاس طرح كند تا فراگيران با تفكر درباره آن و با تخيل خود آنرا كامل كنند.

(بر ساحل سخن- حسيني- ۱۳۸۰)

دادن تصاویر به گروهها و انشای گروهی در مورد تصاویر و نقاشی ها

جمع آوری ضرب المثلها و کلام های شیرین گذشتگان

توصیف محیط اطراف مانند کلاس، گل، مدرسه و … به زبانی ساده و توجه به جزئیات آن

تهیه ی دفتر خاطرات و نوشتن خاطره هایی که از لحاظ ادبی ارزش داشته باشند.

موضوع انشا در مورد کشف چیزهایی که تا کنون بشر به آن دست نیافته است.

آموزش آیین نگارش به دانش آموزان

تبدیل کلاس به کارگاه نوشتن

تشویق دانش آموزان با عناوینی ( همچون هزار آفرین نویسنده ی کوچک، با افکار بزرگ شما آینده ای با شکوه رقم می خورد و آفرینشی بهتر و خلاقیتی زیباتر را برای شما آرزومندم.

(آيين نگارش – صفايي -۱۳۷۹)

با توجه به مطالبي كه ذكر شد:

در يك جلسه  از فراگيران خواستيم كه داستان  نيمه تمامي كه به آنها مي دهيم ادامه دهند.

– در يك جلسه يك روز زيبا ي بهاري را توصيف كردند.( با توجه به جزئيات ان و توضيحات تكميلي معلم)

در يك جلسه فراگيران ضرب المثل هاي قديمي را جمع آوري كرده و به كلاس ارائه كردند.

تصاويري را به فراگيران مي داديم تا بر اساس ان نوشته خود را طراحي كنند.

روش هاي صحيح مطالعه را به انها آموزش داديم.

گردآوری اطلاعات ( شواهد ۲ )

اجرای شیوه های پیش بینی شده به طور محسوس از بهبودی وضع موجود حکایت داشت. از تحولی که در دانش آموزان به وجود آمده بود با توجه به نوشته هاي آنهاو اظهار نظر مثبت همکاران اکنون دانش آموزان جملات خلاق تر و زيباتري می نوشتند، جملات جديدي را در نوشته ي خود به كار مي بردند و در انشا آنها جملات و كلمات كليشه اي و تكراري كمتر به چشم مي خورد. و در سركلاس انشاهای زیبای خود را به مناسبت های مختلف می خواندند. و همچنين  ارزشيابي از انشا فراگيران بر اساس معيار هاي قبلي و مقايسه نمرات فراگيران در درس انشا پيش از آموزش و پس از آن.شواهد نشان می داد که روش هاي فوق موثر واقع شده بود و کلاس انشا جذابیت زیادی برای دانش آموزان داشت و  تفكرخلاق انها بهبود يافته است.

ملاك هاي ارزشيابي

-عدم استفاده از جملات تكراري

-مستدل بودن ، مربوط بودن، تقلیدی نبودن  و استفاده از تمثیل

– ارتباط پاراگراف ها و استقلال فکری پاراگراف ها

– تنوع داشتن جمله ها وهماهنگی ان ها

– ميزان  استفاده از جملات بديع و خلاق

– داشتن خلاقیت در پرورش موضوع

– زیبانویسی از نظر ظاهر مطلب

– نشانه گذاری

 ۳- ارزش یابی تاثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار

پس از اجراي راه حل هاي جديد و نتيجه گيري مطلوب از اين روش ها موضوع را با همكاران ، مدير مدرسه و معاونان در ميان گذاشتيم و تعدادي از انشا هاي فراگيران را به آنها نشان داديم و انها با توجه به سوابق تدريس خود از شيوه هاي اجرا شده استقبال كردند و مناسب دانستندو بيان مي كردند كه انشا فراگيران بهبود يافته است.شواهد نشان مي دهد كه روش ها موثر واقع شده و هر چه فراگيران بيشتر تمرين مي كنند مهارت انها در نگاشتن مطالب خلاق بيشتر مي شود. خوشبختانه اين كار ما مصادف بود با ترم اخر و درسي به نام زبان شناسي. فرصت را مغتنم شمرديم و مراحل كار را با استاد ارجمند در ميان گذاشتيم و نتايج كار را هم به ايشان در ميان گذاشتيم . ايشان نتيجه كارهاي انجام شده را مناسب و موفقيت اميز ارزيابي كردند.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله افزایش استعدادهای بالقوه دانش آموزانم در زمینه انشا نویسی  نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله افزایش استعدادهای بالقوه دانش آموزانم در زمینه انشا نویسی  نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله افزایش استعدادهای بالقوه دانش آموزانم در زمینه انشا نویسی  نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

کسب نتایج  پیرامون مقوله افزایش استعدادهای بالقوه دانش آموزانم در زمینه انشا نویسی  نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله افزایش استعدادهای بالقوه دانش آموزانم در زمینه انشا نویسی نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله افزایش استعدادهای بالقوه دانش آموزانم در زمینه انشا نویسی  نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

منابع:

  1. اموزش مهارت تفكر خلاق، جان ادر، ترجمه ابوذر كرمي، تهران ، سايه سخن ۱۳۹۱
  2. مهارت تفكر خلاق و نقادانه، مهدي فتحي،مشهد ، شهيدي پور ۱۳۸۴

۳٫-    روش تدريس زبان فارسي، بهمن زندي ، تهران ،سمت ، ۱۳۷۸

  1. آيين نگارش ، مريم صفايي حائري، قم ، پارسيان ، ۱۳۷۹
  2. آيين نگارش، احمد سميعي، مركز نشر دانشگاهي، تهران ، ۱۳۷۰
  3. از انشا تا نويسندگي، جعفر رباني، تهران ، انتشارات مدرسه، ۱۳۸۰
  4. بر ساحل سخن، شيوه ها ومهارت هاي نويسندگي، ابوالقاسم حسيني، تهران
  5. اينترنت ۱-http://mehrbaran49.blogfa.com ,  وبلاگ آقای مهر علی گراوند/

۲- http://taedu.blogfa.com/post-3.aspx

  1. انشا درس روييدن در خود، علي رئوفي، تهران ، لوح زرين، ۱۳۹۰)
  2. فرهنگ فارسي معين

۱۱٫لغت نامه دهخدا

  1. انشا و انواع آن، حسن قاليباف، تهران، ۱۳۸۹

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

+ 53 = 63