نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه اول پیرامون مقوله چگونه توانستم خلاقیت دانش آموزان را پرورش دهم ؟

نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه اول پیرامون مقوله چگونه توانستم خلاقیت دانش آموزان را پرورش دهم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۵۰ صفحه

نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه اول پیرامون مقوله چگونه توانستم خلاقیت دانش آموزان را پرورش دهم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی

پایگاه علمی و فرهنگی تجربیات معلمان یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه اول می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه اول را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه اول موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله پرورش خلاقیت دانش آموزان

دیباچه مطالب پیرامون مقوله پرورش خلاقیت دانش آموزان

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله پرورش خلاقیت دانش آموزان

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله پرورش خلاقیت دانش آموزان

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله پرورش خلاقیت دانش آموزان

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله پرورش خلاقیت دانش آموزان

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله پرورش خلاقیت دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با پرورش خلاقیت دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله پرورش خلاقیت دانش آموزان

زنگ دایره یا حلقه تفاهم

یکی دیگر از طرحهایی که در مدرسه و در کلاس به اجرا درآمد زنگ دایره یا حلقه تفاهم بود . که طی آن از طریق شرکت دادن دانش آموزان در بازی ها و فعالیت های مختلف در کلاس ، مهارت های شخصی و بین فردی آنان تقویت می شد و روحیه ی همکاری و همبستگی در گروه ایجاد می گردید . که از جمله اهداف این زنگ به شرح ذیل بود : کمک به ایجاد انضباط شخصی – تقویت اعتماد به نفس – کمک به رشد مهارت های گوش دادن و … احترام قائل شدن برای خود و دیگران ، تشویق همکاری گروهی – تشویق جرئت و جسارت در ابراز عقاید و نظریات خود ، ایجاد ارتباطات مثبت بین دانش آموزان  نحوه کار به این صورت بود که با دانش آموزان یک یا دو بار در هفته و هر بار به مدت محدودی در کلاس به صورت دایره و حلقه وار می نشستند . به طوری که تماس چهره به چهره داشته باشند و بتوانند یکدیگر را به خوبی ببینند . که مدت زمان جلسه متناسب با سن دانش آموزان و نیاز کلاس متفاوت بود . که در این زنگ به منظور بهبود بخشیدن به مهارت های ارتباطی همکاری و حل تعارضات و مسائل شخصی دانش آموزان مورد استفاده قرار می گرفت . که به دانش آموزان فرصت داده می شد که از طریق انجام دادن فعالیت های مختلف ، نظریات و عقاید و احساس خود را در محیطی سالم و تاکید کننده ، به دور از ترس تهدید و قضاوت دیگران ابراز کنند . که از این زنگ برای حل مسائل مدرسه نیز کمک می گرفتم . که دانش آموزان در هفته به طور مرتب جمع می شدند و به بررسی مسائل مشترک می پرداختیم و آن را تحلیل می کردیم و آن گاه راه حل های مورد توافق را به مدیر مدرسه عرضه می کردیم . که این کار گروهی دانش آموزان در جهت جست و جوی مسئله و طرح و ارائه پیشنهاد ها برای حل مسئله ، فرصتی برای بروز خلاقیت هر کدام از اعضا فراهم می آورد . زنگ دایره شرایطی داشت که هر کس به نوبت حرف بزند و هر کس هم حرف می زند به او توجه کنند و به حرفش گوش دهند . مشارکت دادن دانش آموزان در حل مسائل کلاس نیز وسیله موثری برای درگیر کردن آنان در زندگی مدرسه و حمایت از یکدیگر بود . از جمله فعالیتهایی که در زنگ دایره  برای این کلاس رایج بود .

  • بازی هایی برای آشنایی با نام ها و اختلاط با یکدیگر :

در این فعالیت از دانش آموزان خواسته می شد نام خود و سایر دانش آموزان و ویژگی های مثبت دیگران را به زبان آورند یا در کنار افرادی غیر از دوستان صمیمی خود بنشیند به این ترتیب ، بین اعضای گروه نزدیکی ایجاد می شد .

  • بازی برای تقویت مهارت شنیدن

گفتن کلمه و ساختن جمله توسط دانش آموزان همچنین جمله ای توسط یکی از دانش آموزان و به تدریج نفرات بعدی جملات یکدیگر را کامل می کردند و …

  • بحث آزاد و حل مسئله

که معلم مسئله ای را در مورد کلاس یا مدرسه مطرح می کرد و هر یک از دانش آموزان نظر اصلاحی خود را ارائه می دادند و …

  • بازی هایی برای تشویق همکاری و تقویت احساس تعلق به گروه

بدین صورت که یکی از دانش آموزان اطلاعاتی را در اختیار دانش آموز دیگر قرار می داد و او اطلاعات دریافت شده را به گروه منتقل می کرد . یا این که تصویری نیمه تمام دست به دست می گردید و هر دانش آموز یک خط یا طرح کوچکی به آن اضافه می کرد و بعد تصویر کامل شده که حاصل کار دسته جمعی گروه است به معرض نمایش گذاشته می شد .

  • بازی هایی برای ابراز احساس ها و عواطف

دانش آموزان احساسات خود را بر روی زبان می آورند و یا بر روی تکیه کاغذی می نوشتند و  در جعبه ای در کلاس قرار می دادند که با خواندن آنها از نظریات دانش آموزان آگاه  می شدم .

اجرای راه حل جدید و نظارت بر آن

راه حل های انتخابی و پیشنهادی را به منظور ایجاد تغییر و بهبود شرایط به اجرا گذاشتم :

  • برگزاری جلساتی با اولیاء و همچنین کلاسهای آموزش خانواده در طول سال تحصیلی با عنوان خلاقیت
  • استفاده از تمرینات خلاقیت در ساعات درسی به ویژه دروس بخوانیم و بنویسیم و ریاضی
  • به کارگیری شیوه های مختلف تشویق جهت بالا بردن روحیه اعتماد به نفس و خودباوری در دانش آموزان
  • اختصاصی قسمتی از باغچه گوشه حیاط برای هر کلاس جهت کاشتن گل و بوجود آوردن فضای سبز
  • بر پایی نمایشگاهی از کارهای خلاق دانش آموزان
  • برگزاری جلسات گردهمایی دوستانه توسط گروه های دانش آموزان در زنگ دایره
  • تشویق هر چه بیشتر دانش آموزان به خواندن کتاب و عضو شدن در کتابخانه کلاسی
  • انجام بازی های گروهی در ساعت زنگ دایره

وقتی در پایان هفته اول ( اجرای آزمایشی ) شور و شعف و علاقه دانش آموزان را مشاهده کردم و پیشرفت آنها را در یادگیری دروس سنجیدم ، مصمم شدم این برنامه را تا پایان سال تحصیلی ادامه دهم در نتیجه با یک برنامه ریزی تعیین شده برای هفته ی دانش آموزان برنامه ریزی می نمودم و برنامه هایی را برای این منظور آماده می کردم که در طول سال تحصیلی قابل اجرا بود .

  • گاهی اوقات برای این که در امر تدریس ، تنوع ایجاد گردد و خستگی بوجود نیاید ، به تقاضای خود دانش آموزان از آن تمرینات برای یادگیری بیشتر و جذابیت کار استفاده می نمودم .
  • گاهی اوقات نیز از آن تمرینات به صورت طرحی و به عنوان تکلیف به دانش آموزان داده تا خود به مرحله اجرا در بیاورند .

با انجام این کارها کلاس و مدرسه شور و حال دیگری پیدا کرد که این امر را  با حضور و نظارت بر گروههای دانش آموزی در ساعت زنگ خلاقیت متوجه می شدم و اکثر خانواده ها نیز اعلام می داشتند که فرزندانشان در خانه نیز از شور و هیجان خاصی برای انجام تکالیف دارد .

با گذشت زمان ، این طرح تغییر اساسی در اختیار دانش آموزان بوجود آورد که باعث شد که در بارور کردن استعدادهای خلاق دانش آموزان نقش اساسی داشته باشد .

گردآوری اطلاعات شواهد ۲  :

گر چه از رفتارها و اظهار نظرهای دانش آموزان و همکاران پیدا بود که تغییر و تحولی در رفتار دانش آموزان بوجود آمده است . برای این که دقیقاً مشخص شود که روشهای به کار رفته شده موثر بوده است یا نه تصمیم گرفتم درباره آنچه انجام داده ام اطلاعات عینی و موثق جمع آوری کنم . در یک جلسه مشترک با معلمان راه هایی را برای مطرح شدن از نتایج کار پیش بینی کردیم . از آن جمله :

  • اظهار نظر همکاران و معلمان در مورد رفتار دانش آموزان و مقایسه رفتار آنها نسبت به قبل
  • مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بعد از اجرای طرح خلاقیت در مدرسه
  • نظر خواهی کتبی و حضوری از والدین و اظهار نظر در مورد رفتار فرزندانشان در منزل و …
  • نظر خواهی کتبی و شفاهی از دانش آموزان و سنجیدن وضعیت قبلی دانش آموزان

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله پرورش خلاقیت دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه اول  

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله پرورش خلاقیت دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه اول  

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله پرورش خلاقیت دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه اول  

کسب نتایج  پیرامون مقوله پرورش خلاقیت دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه اول  

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله  پرورش خلاقیت دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه اول

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله پرورش خلاقیت دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه اول

منابع و ماخذ

کتاب

  • امیر حسینی ، خسرو ، روان شناسی خلاقیت و نوآوری ، ناشر ، عارف کامل ، چاپ اول ، ۱۳۸۴  .
  • تورنس ، نی یان ، ترجمه ی دکتر حسن قاسم زاده ، استعدادها و مهارت های خلاقیت  .
  • حسینی ، افضل السادات (۱۳۸۱) ، اهمیت خلاقیت و شیوه های پرورش آن ، مشهد ، آستان قدس رضوی.
  • سیف ، علی اکبر ، روان شناسی پرورشی ، چاپ شانزدهم ، انتشارات آگاه ، تهران ۱۳۷۵ .
  • سلیمانی ، افشین ، کلاس خلاقیت ، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان ، شماره ی انتشار ۱۴۱ .
  • قاسمی پویا،اقبال،راهنمای معلمان پژوهنده
  • کریمی ، علی ، پرورش خلاقیت ، انتشارات رسانه تخصصی ۱۳۸۴

مجلات

  • ماهنامه تربیتی پیوند تابستان ۱۳۸۴ شماره های (۳۰۹ ، ۳۱۰ )
  • رشد تکنولوژی ، فرج الله ، محتوای درسی و پرورشی خلاقیت دانش آموزان ، سال پنجم شماره ۷
  • رشد معلم ، محمد آرمند ، « خلاقیت و شیوه های پرورش آن در دانش آموزان » ، سال ۱۲ .
  • رشد معلم،دوره ی بیست و ششم، نیمه اول مهر۱۳۸۶منابع اینترنتی

* سایت www.google.com

آموزش و پرورش ایران

کارگاه خلاقیت و نوآوری

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه اول و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

14 − = 5