اقدام پژوهی کلاس اول ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم نظم دانش آموزان پايه اول را تقويت كرده و بهبود بخشم ؟

اقدام پژوهی کلاس اول ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم نظم دانش آموزان پايه اول را تقويت كرده و بهبود بخشم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۳ صفحه

اقدام پژوهی کلاس اول ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم نظم دانش آموزان پايه اول را تقويت كرده و بهبود بخشم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی

پایگاه علمی و فرهنگی تجربیات معلمان یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی کلاس اول ابتدایی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی کلاس اول ابتدایی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی کلاس اول ابتدایی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله بهبود بخشیدن نظم دانش آموزان

دیباچه مطالب پیرامون مقوله بهبود بخشیدن نظم دانش آموزان

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله بهبود بخشیدن نظم دانش آموزان

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله بهبود بخشیدن نظم دانش آموزان

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله بهبود بخشیدن نظم دانش آموزان

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله بهبود بخشیدن نظم دانش آموزان

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله بهبود بخشیدن نظم دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با بهبود بخشیدن نظم دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله بهبود بخشیدن نظم دانش آموزان

دلایل بی انضباطی دانش آموزان:

۱- موقعیت نا مساعد آموزش(کوچکی کلاس)

۲-به موقع اجرا نشدن عدالت ومقررات همگانی وتبعیض در ارائه ی پاداش وکیفر

۳-غفلت از تقویت به موقع رفتار

۴- روابط نا مناسب خانواده و….

بی توجهی به انتظارات کلاس

 

متناسب نبودن پاداش و کیفر با نوع رفتار

 

کوچک بودن فضای کلاس

 

فقدان یکی از والدین

 

دربررسی پرسش نامه مربوط به دانش آموزان نتایج زیر حاصل شد.

بیشتر بی انضباطی دانش آموزان به دوستان وهمسالان مربوط می شد(سوال ۱۱)

و پس از آن بی علاقه گی دانش آموزان  به درس علت مهم دیگر بی انضباطی دانش آموزان محسوب می شد(سوال۴)

سوالت دیگر پرسشنامه تقریبا  در یک سطح از تاثیر قرار داشتند وعوامل فوق از علت های اصلی بی انضباطی دانش آموزان شناخته شدند.

با توجه به درصد هایی که از اطلاعات پرسشنامه بدست می اید راههای زیر برای کاهش تنش وبرقراری نظم بیشتر در کلاسهای مختلط جهت کیفیت بخشی اداره کلاس وارتقائ امر یادگیری پیشنهاد می گردد.

 راههاي كاهش يا حذف رفتار هاي بي نظمي

  1. رفتارهاي بي نظم را مشخص و قوانين كلاس را مطرح كند و دانش‌آموزان ملزم به رعايت آن شوند – ( فونتانا۱۹۸۷)
  2. بطور انفرادي با افراد نا منظم برخورد كرده دلايل بی نظمی را جويا ‌شوند .
  3. دانش‌آموزان بايد رفتار مطلوب و مورد نظر معلم را بشناسند .
  4. بي‌توجهي به رفتار نا منظم دانش‌آموزان باعث مي‌شود تا وي احساس كند كه معلم فردي نا كارآمد است
  5. شرط لازم براي اجراي قوانين قابل درك و فهم بودن آن براي دانش‌آموزان است.
  6. آغاز كلاس با جذابيت و متعاقب آن دادن آزادي بيشتر به دانش‌آموز
  7. علاقه‌مند كردن دانش‌آموز به درس با يادگيري معنادار (كديور۱۳۷۹)

۸-.خاموشي : براي اينكه رفتار نامطلوب دانش آموز ادامه نيابد مي‌بايست  شرايط طوري فراهم شود كه براي انجام دادن آن رفتار نا مطلوب پاداشي در يافت نكند .( شعباني ۱۳۷۱)

۹- اشباع : رفتار نامطلوب شاگرد به مدت طولاني تقويت مي‌شود تا دانش‌آموز اشباع شود و احتمال تكرار آن كاهش يابد يعني درست برعكس خاموشي و اين روش بر خلاف تنبيه عوارض جانبي ندارد .( شعباني ۱۳۷۱)

۱۰- تقويت رفتار مغاير : رفتاري را كه مغاير با رفتار نامطلوب است  تقويت مي‌كنيم كه خود ا ز يك اصل روانشناسي ناشي مي‌شود كه انسان نمي تواند خود را همزمان روي دو رويداد مخصوصاٌ اگر مغاير باشد متمركز كند. (اصغري پور۱۳۸۰ )

۱۱- محروم كردن : يعني دانش‌آموز به خاطر رفتار نامطلوبي كه انجام داده است از دريافت تقويتي محروم مي شودبراي مثال دانش‌آموز كه به كلاس علاقه دارد به خاطر بي نظمي از كلاس اخراج مي‌شود. (شعباني ۱۳۷۱)

۱۲- جريمه كردن : يعني كم كردن مقداري از عامل تقويت كنند به دليل انجام رفتار نامطلوب براي مثال كسر چند نمره به دليل شيطنت يا بي نظمي. (شعباني ۱۳۷۱)

مشاوره و مذاكره با دانش‌آموز نامنظم :

معلم مي‌تواند در برابر دانش‌آموز نامنظم از شيوه ي صحبت آرام استفاده كندكه بر اساس شيوه هاي مشاوره ولفگا نگ و گليكمن مي‌باشد ، در اين روش معلم, مشاوره مي‌كندچون دانش‌آموز در كلاس او بي نظمي كرده و معلم مي داند در آن هنگام دانش‌آموز مشغول چه كاري است و آن شرايط را به خوبي مي‌شناسد معلم در مشاوره مي‌تواند از نظرات دانشمنداني چون گلاسر، ردل و… استفاده كند . اين دانشمندان تأكيدكرده‌اند كه در بازبيني بي انضباطي دانش‌آموز بايد موقعيت فعلي وي در نظر گرفته شود در اين هنگام معلم نبايد از انتقاد زياد استفاده كند چون باعث مي‌شود دانش‌آموز حالت تدافعي به خود بگيرد و بهانه هاي بيشتري بتراشد . معلم بايد از طريق مذاكره‌اي صريح به دانش‌آموز بفهماند كارش تا چه اندازه زشت بوده است و بازنده‌ي اصلي نيز خود دانش‌آموز است و اگر اين رفتار نامطلوب راترك كند سود زيادي خواهد كرد . براي اين كار معلم بايد« ازباب پرسش »طبق نظر گلاسر وارد شود براي مثال از شاگرد مي‌پرسد«چرابه اين كار(بی نظمی)پيشنهاد شدي »  و به بهانه تراشي هاي وي توجه چنداني نمي‌كند در واقع معلم اعتقاد خودش راكه رفتاري هر قدر هم غير قابل قبول و نامطلوب باشد هدف داراست اعلام مي‌كند اين همان نكته اي است كه گلاسر به آن تأكيد دارد .(جي اسميت، لا سلت )

۱۳-اصل تقويت منفي : براي اينكه دانش‌آموز را از انجام رفتار نامطلوبي باز داريم بايد ترتيبي بدهيم كه هرزمان رفتار او در جهت مطلوب تغيير كرد به موقعيتي كه براي او ناخوشايند بوده است پايان مي‌دهيم .در كاربرد اين اصل پايان دادن بايد به آساني امكان داشته باشد زيرا در غير اين صورت دانش‌آموز فايده‌اي در تغيير دادن رفتار خود نمي‌بيند (اصغري پور۱۳۸۰)تنبيه : يعني اضافه كردن يك محرك بيزار كننده به محيط پس از انجام رفتار نامطلوب .

(اين روش معایبی دارد : ۱٫   باعث نابودي رفتار نمي‌شود و فقط آن را وا پس مي‌زند (همان) ۲٫ سبب ترس يا نگراني شديد مي‌شود۳٫ از توجه دانش‌آموزان به فرد تنبيه گر كاسته مي‌شود و به دستورهاي او عمل نمي‌كند. )(اصغري پور۱۳۸۰)

علي قائمي راههاي زير را براي نظم بخشيدن به كودكان توصيه مي‌كند .

۱۴-آموزش‌ها: يعني بايد به كودك آموزش دهيم تا در دنيا ي جديد بدون سردرگمي زندگي كند . (علي قائمي )

۱۵- تذكرات: بايد از انضباط براي كودك تعريف كرده و آن را لازمه‌ي موفقيت بدانيم

۱۶- .تهيه مقررات : تهيه مقررات و تنظيم آن به كودكان يك كار اساسي است و بايد قوانين منطقي در نظر بگيريم.

۱۷- جنبه الگويي : بايد براي كودك الگو بوده و عامل و مجري نظم باشيم و اگر خود منظم نباشيم انتظار نظم از كودك بيهوده است .

۱۸-  تنظيم برنامه : بايد سعي كنيم با برنامه‌اي به زندگي كودك نظم ببخشيم.

۱۹- نشان دادن آثار : كودك را بايد از فوايد نظم و زيانهاي بي نظمي آگاه كنيم.

۲۰- سپردن مسوليت : بايد مسئوليت‌هايي در رابطه بانظم به كودك بسپاريم مثال:مسوليت نظم کلاس

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله بهبود بخشیدن نظم دانش آموزان اقدام پژوهی کلاس اول ابتدایی 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله بهبود بخشیدن نظم دانش آموزان اقدام پژوهی کلاس اول ابتدایی 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله بهبود بخشیدن نظم دانش آموزان اقدام پژوهی کلاس اول ابتدایی 

کسب نتایج  پیرامون مقوله بهبود بخشیدن نظم دانش آموزان اقدام پژوهی کلاس اول ابتدایی 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله بهبود بخشیدن نظم دانش آموزان  اقدام پژوهی کلاس اول ابتدایی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله بهبود بخشیدن نظم دانش آموزان اقدام پژوهی کلاس اول ابتدایی

  منابع و مأخذ مورد استفاده:

۱) اصغری پور، حمید، ۱۳۸۰ ، کلیات راهنمایی و مشاوره ، مشهد، نشر تمرین.

۲) ردولف دریکورس، ۱۳۸۷، ترجمه مینو واثقی و مریم واراش زاده، انضباط بدون اشک، تهران رشد.

۳) عمید، حسن، ۱۳۶۹، فرهنگ فارسی.

۴) فونتانا، دیوید۱۹۸۷، کنترل کلاس، ترجمه ساده حمزه و مجید محمدی، ۱۳۷۵، تهران رشد.

۵)کلاک ماک لین ایزابل ، راهنمایی مشاوره کودک در مدرسه ترجمه رضا شاپوریان ، تهران امیر کبیر.

۶- علیمردان ، محمد علی، جلد اول، مجموعه قوانین و مقررات دوره راهنمایی تحصیلی.

برای دانلود اقدام پژوهی کلاس اول ابتدایی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

+ 22 = 29