اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه چهارم پیرامون مقوله حل مشکل یادگیری دانش آموزان در درس جغرافیا در بخش نواحی آب و هوایی ایران.

اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه چهارم پیرامون مقوله حل مشکل یادگیری دانش آموزان در درس جغرافیا در بخش نواحی آب و هوایی ایران. با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۱۲ صفحه

اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه چهارم پیرامون مقوله حل مشکل یادگیری دانش آموزان در درس جغرافیا در بخش نواحی آب و هوایی ایران. نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی

پایگاه علمی و فرهنگی تجربیات معلمان یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه چهارم می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه چهارم را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه چهارم موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله حل مشکل یادگیری دانش آموزان در درس جغرافیا

دیباچه مطالب پیرامون مقوله حل مشکل یادگیری دانش آموزان در درس جغرافیا

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله حل مشکل یادگیری دانش آموزان در درس جغرافیا

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله حل مشکل یادگیری دانش آموزان در درس جغرافیا

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله حل مشکل یادگیری دانش آموزان در درس جغرافیا

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله حل مشکل یادگیری دانش آموزان در درس جغرافیا

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله حل مشکل یادگیری دانش آموزان در درس جغرافیا

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با حل مشکل یادگیری دانش آموزان در درس جغرافیا

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله حل مشکل یادگیری دانش آموزان در درس جغرافیا

جمع آوری اطلاعات (شواهد۱)

در این مرحله از کار تصمیم گرفتم که اطلاعات لازم را از منابع مختلف تا آنجایی که می توانم جمع آوری نمایم . اول به سراغ همکارانم در جلسه هم پایه رفتم و برای روشن کردن وضع موجود و گرفتن راهکارهای احتمالی مطالبی را جمع آوری کردم .

پیشنهاد همکارانم (همکاران هم پایه آموزشی) تدریس به صورت همیاری بود .

دوم به سراغ سایر همکاران در جلسه شورای آموزگاران رفتم که قریب به اتفاق نظر دادند که تدریس به صورت ایفای نقش باشد .

سوم به سراغ مدیر مدرسه رفتم تا تجربیاتی که از بازدیدهای کلاسی دارد و یا از تدریس های همکارانم در سالهای گذشته دارد را در اختیارم قرار دهد که توصیه ایشان استفاده از وسایل کمک آموزشی بود .

چهارم به کتب های گوناگون و روش های تدریس مراجعه کردم و مطالبی را در حول و حوش کارم جمع آوری کردم .

از میان راه حل های ارائه شده ، یافتن یک راه حل آسان و عملی و در عین حال دقیق نیاز به بررسی و دقت فراوان داشت چراکه باید راهکار و راه حلی را انتخاب می کردم که در عین دقیق بودن آسانتر و عملی تر باشد .

ـ تجزیه و تحلیل داده ها :

در این مرحله با بررسی و تحلیل داده های جمع آوری شده مشخص شد که اکثریت دانش آموزان به صورت همیاری نمی توانند به صورت مطلوب به سطح مورد انتظار برسند و این نقص موجب می شود که فراگیران ضعیف نتوانند عملاً مطالب را یاد بگیرند زیرا در کار گروهی اکثراً سرگروه ها یا دانش آموزان زرنگ فعالیت می کنند و دانش آموزان ضعیف فقط برچسب همکاری را در گروه دارند و در یادگیری و . . . نقش آن چنانی ندارند .

همچنین به این نکته پی بردم که استفاده از وسایل کمک آموزشی در این درس کارایی چندانی ندارد و تنها تصاویر و نقشه نمی توانند گویای مطالب باشند .

سومین داده را در کلاس درس اجرا کردم و به دانش آموزان نقشی دادم تا بر حسب وظایف خودشان مطالب را به صورت نمایشی اجرا کنند و بیان نمایند ولی  در حین اجرای طرح مشاهده کردم که باز مطالب آنچنان باید و شاید جلب رضایت خاطرم را فراهم نیاورد .

فکر کردم که باید از میان این داده ها جمع بندی کرده و یک راه حل منطقی را کشف نمایم به نظر بنده موارد گفته شده مهم ترین تناقض ها بودند .

انتخاب راه حل موقت :

در این مرحله از کار مهم ترین مسأله ، ارائه راه حل یا راه حل های مناسب برای رفع و از بین بردن تناقض های موجود می باشد . اینجانب بعد از بررسی راه کارهای موجود در مرحله سوم تحقیق و همچنین با اندیشیدن در مورد سطح و قدرت یادگیری دانش آموزان در این مقطع یک روش عملی و در عین حال صحیح و درست برای رسیدن به تغییر مورد نظر انتخاب کردم و جرقه ای در ذهن من زده شد

در این روش تلفیقی از روش های همیاری و ایفای نقش را انتخاب کردم که این طرح به معرض دید همکاران نقاد گذاشته شد و آنها در زمینه عملی بودن طرح مسئله را تأیید نمودند .

اجرای طرح و نظارت بر تغییر پیشنهادی :

در این مرحله از تحقیق تلاش کردم داده ها و راه حل های جدید را به کار بندم و ببینم که تا چه اندازه در روند و پیشرفت یادگیری دانش آموزان مؤثر شده است و پیش بینی های عملی کار را پیش بردم و تلاش کردم از همان آغاز بر چگونگی پیشرفت کار نظارت داشته باشم که این کار موجب می شود ضمن پیگیری پیش بینی های انجام شده در صورت لزوم ، تغییرات لازم را در عمل به وجود آورم . لذا گروهبندی کلاس را همراه با تلفیقی از روش همیاری و ایفای نقش را اجرا کردم در این فعالیت     دانش آموزان آموزش های لازم را در گروه با تمرین و تکرار و هم آواز شدن با آنها و در نهایت مهارت های لازم را کسب نمودند .

دانش آموزان را با توجه به شناختی که از نظر سطح یادگیری و توانمندی و همکاری داشتند به سه گروه تقسیم کردم :

۱ـ گروه کاری ناحیه آب و هوای خزری

۲ـ گروه کاری ناحیه آب و هوای گرم و خشک

۳ـ گروه کاری ناحیه آب و هوای سرد و کوهستانی

به دانش آموزان یک هفته قبل از تدریس سفارش کردم که وسایل لازم را برای ایجاد شرایط   آب و هوایی تهیه کنند از جمله لباس مخصوص آن ناحیه ، چتر ، پنکه دستی و . . .

نقشه نواحی آب و هوایی ایران را ترسیم و آماده کردم (به پیوست آمده است) مطالب مهم هر ناحیه را جداگانه در کاغذهای  با تایپ کامپیوتری و گیرا و جذاب آماده نمودم (به پیوست نمونه ای آمده است) و آن را به صورت پلاکارد درآوردم ـ تصاویری از مناظر هر ناحیه را تهیه نمودم (به پیوست نمونه ای آمده است) و به صورت پلاکارد آماده کردم ، در حیاط مدرسه سه فضای متفاوت با شرایط اقلیمی مخصوص به خود را ایجاد کردم به عنوان مثال در ناحیه آب و هوای خزری ، گروه این ناحیه لباس های معمولی بر تن کرده و چتر داشتند و با آب پاش باران نیز بر سر آنها می بارید و در حالی که پلاکاردها را در دست داشتند هرکدام مطالب خودشان را می خواندند و دیگران هم گوش می دادند .

در گروه کاری ناحیه آب و هوای سرد کوهستانی در حالی که دانش آموزان لباس پشمی پوشیده بودند از پوتین ، شال ، کلاه ، دستکش ، پالتو بر تن داشتند در کنار بخاری نشسته بودندو برف مصنوعی ایجاد شده بود و دانش آموزان با پلاکاردهایی که در دست داشتند هرکدام مطالب خودشان را می خواندند و دیگران هم گوش فرا می دادند .

در گروه کاری ناحیه آب و هوای گرم و خشک در حالی که دانش آموزان لباس نازک و تابستانی بر تن داشتند و پنکه هم روشن بود از بادبزن استفاده می کردند و مطالب خودشان را با پلاکاردها می خواندند و دیگران هم گوش فرا می دادند .

به صورت عملی هر گروه ایفای نقش کردند . کاملاً در شرایط آب و هوای آن ناحیه قرار گرفتند .

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله حل مشکل یادگیری دانش آموزان در درس جغرافیا اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه چهارم

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله حل مشکل یادگیری دانش آموزان در درس جغرافیا اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه چهارم 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله حل مشکل یادگیری دانش آموزان در درس جغرافیا اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه چهارم

کسب نتایج  پیرامون مقوله حل مشکل یادگیری دانش آموزان در درس جغرافیا اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه چهارم

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله حل مشکل یادگیری دانش آموزان در درس جغرافیا اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه چهارم

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله حل مشکل یادگیری دانش آموزان در درس جغرافیا اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه چهارم

منابع و مآخذ :

۱ـ قاسمی ، پویا ، اقبال ـ جزوه درسی مربوط به دوره اقدام پژوهی

۲ـ قاسمی ، پویا ، اقبال ـ معلم پژوهنده کیست؟

۳ـ فراهانی ، مهدی ـ چیستی و چرایی در پژوهش

۴ـ حائری زاده ، خیریه بگیم ـ یادگیری از طریق همیاری ـ ایفای نقش

۵ـ اسکات ، جوانا ، و همکاران ـ یادگیری مشارکتی ـ ترجمه محمد امینی و منصور مرعشی

۶ـ سیلور جی گالن ـ برنامه ریزی برای تدریس و یادگیری بهتر ـ ترجمه غلامرضا خویی نژاد

برای دانلود اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه چهارم و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

+ 26 = 35