نمونه اقدام پژوهی معاون فنی پیرامون مقوله چگونه می توانم به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی کمک نمایم؟

نمونه اقدام پژوهی معاون فنی پیرامون مقوله چگونه می توانم به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی کمک نمایم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۱۵ صفحه

نمونه اقدام پژوهی معاون فنی پیرامون مقوله چگونه می توانم به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی کمک نمایم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی

پایگاه علمی و فرهنگی تجربیات معلمان یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی معاون فنی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی معاون فنی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی معاون فنی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی

دیباچه مطالب پیرامون مقوله کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی

شاخص‌های کیفی وضع موجود

مصاحبه با مشاور هنرستان آقای حسین عباسپور :

اقدام پژوه در ادامه  گرد آوری اطلاعات با مشاور هنرستان  دارالفنون آقای عباسپور مصاحبه نمود و ضمن جمع بندی صحبتهای آقای عباسپور ، به این نتیجه رسید .  عواملی همچون (علاقه ،استعداد علمی ،اولیاء ، مدرسه،و بازار کار در انتخاب رشته دانش آموزان موثرند و جهت کمک به دانش آموزان جهت انتخاب رشته صحیح باید این موارد اجرایی شود. (پیوست ۳)

*شرکت درآزمونهای رغبت سنج و تجزیه و تحلیل نتایج آن توسط مشاور

*برگزاری بازدید های علمی از ادرات ،شرکتها،کارخانجات،و هنرستانها

*تشکیل جلسات آموزش اولیاء دانش آموزان و آگاهی دادن در باره رشته های مختلف

* توجه به استعداد و علاقه دانش آموزان در رابطه با انتخاب رشته های خاص

*پررنگ نمودن نقش رسانه ها در انتخاب دانش آموزان

*سخرانی  مسولین  درابطه با اعلام نیاز به رشته هایی که در آن کشور با کمبود  مواجه میباشد

مصاحبه با هنرجو مصطفی عدالتی  رشته تربیت بدنی:

مصطفی عدالتی هنرجوی رشته تربیت بدنی هنرستان فنی نمونه دولتی دارالفنون ناحیه ۶ مشهد است او ابتدا در رشته نقشه کشی معماری ثبت نام نموده و  بعد از یک سال مجبور به تغییر رشته شد ه و در حال حاضردر رشته تربیت بدنی هنرستان مشغول به تحصیل میباشد .پژوهشگر در مصاحبه با او در باره علت تغییر رشته اش سوال ، که او اینگونه جواب میدهد .

من زمانی که سال اول متوسطه را به پایان رساندم به رشته عمران علاقه مند بودم ولی چون رشته عمران در هنرستانی بود که ساختمانهای آن فرسوده و هنرجویان از نظم و انظباط کافی برخوردار نبودند . لذا مجبور شدم به هنرستان دارالفنون مراجعه نمایم که این هنرستان رشته عمران نداشت . اما با اسرار پدرو مادرم، مدیر و معاون هنرستان که فرمودند رشته معماری زیر گروه رشته عمران هست . مجبوربه ثبت نام در این رشته شدم .  اما از آنجا که خود به این رشته علاقه کامل نداشتم در سال گذشته  مجبور به تغییر رشته شده ، و اکنون در رشته مورد علاقه ام  ،یعنی تربیت بدنی مشغول به تحصیل  میباشم که تاکنون  راضی وموفق

میباشم  .(پیوست ۴)

تجزیه و تحلیل

باتوجه به شواهد ارائه شده ،ومطالب پیشینه تحقیق میتوان گفت که دانش آموزان برای انتخاب رشته باید کاملا آزاد باشند و خودشان شخصا” براساس استعداد و علاقه درونی تصمیم بگیرند و طوری نباشد که دانش آموزی فقط برای رضایت والدین و یا اطرافیانشان رشته خود را انتخاب کنند.

“نکته مهم:  در انتخاب رشته دبیرستان علاقه و میزان پیشرفت درسی و انگیزه خود جوش هر دانش آموز به درس های اصلی آن رشته تحصیلی است ، یعنی دانش آموزان از خواندن و مطالعه درس های آن رشته شخصا لذت ببرد و احساس تسلط بر آن درس را در خود احساس کند”

با درک شواهد ارائه شده عوامل موثر در انتخب رشته صحیح عبارتند از :

ž    عوامل بیرونی

ž    ۱- خانواده

ž   ۲- محيط آموزشي

ž   ۳- افراد اثرگذار در زندگي فرد

ž    ۴- گروههاي همسالان

ž   ۵-  رسانه ها  ووسايل ارتباط جمعي

ž    ۶- پيشرفت علم وتكنولوژي

ž      ۷- زمينه هاي اقتصادي – فرهنگي – اجتماعي

ž  عوامل درونی

ž    ۱- هوش واستعداد

ž    ۲- علاقه و رغبت

ž    ۳- جنسیت

ž    ۴- توانايي و مهارت

ž    ۵- ويژگي هاي شخصيتي

ž    ۶- اهداف وانگيزه هاي فردي

       استعداد :  به معناي مهيا و آماده شدن وتوان انجام كاري را داشتن است.دانش آموزان بايد ظرفيت هوشي خود را در نظر گرفته و با توجه به آن تصميم گيري كنند. پایه اول دبیرستان به خاطر اینکه دانش آموزان از یک دوره تحصیلی وارد دوره تحصیلی دیگر،آنهمدر سن نوجوانی میشوند بیشترین افت تحصیلی رادر این پایه خواهد داشت .لذا با درس خواندن و شرکت در کلاسهای تقویتی در پایه اول دبیرستان ،میتوانند با معدل بالا قبول شده و هر رشته ای که علاقه داشته باشد انتخاب نماید .

   علاقه: يكي از مسائلي كه مشكلات رواني وروحي بسياري ايجاد مي كند نداشتن علاقه به رشته تحصيلي است .علاقه را مي‌توان به ترجيح ميان اشيا مختلف هنگام انتخاب تعبير نمود. گرچه انگيزه و علاقه ارتباط تنگاتنگي با يكديگر دارند، و شايد بتوان علاقه را نوعي انگيزه بالفعل و عينيت يافته قلمداد نمود، ولي بهتر است در مسائل حساسي مانند انتخاب رشته كه به آينده داوطلب مربوط مي‌شود هر كدام را در جايگاه ويژه خود قرار دهيم. بدون آنكه ربط مستقيم آنها را ناديده بگيريم.. چنانچه علاقه بر اساس انگيزه واقعي شكل بگيرد، از آن بايد به عنوان يكي از مهمترين عوامل موثر در انتخاب رشته ياد كرد.

ž    افرادي كه اهداف بزرگي در ذهن خود مي پرورانند و از اصول صحيح هدف گذاري پيروي مي كنند بسيار موفق تر از كساني هستند كه يا هدفي ندارند يا اهداف شان كوچك و دست نيافتني است.برای درک بهتر وانتخاب صحیح تر رشته باید دانش آموز خود را درموقعیت شغل مورد نظر قرار دهد به عنوان مثال بگوید من در آینده یک پزشک جراح خواهم شد آیا میتوانم به کارم ادامه دهم یا یک مهندس برق ویا یک مهندس کشاورزی ، با قرار دادن خود در موقعیت  مشاغل مختلف میتواند انتخاب آگاهانه تری داشته باشد.

ž    لذا باید همواره اين پرسش را در نظر داشته باشند که.

ž    هدف من از انتخاب رشته چيست؟

   اولیاءدانش آموزان :مسئله بعدی آگاهی دادن به اولیاء دانش آموزان به عنوان یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در انتخاب رشته تحصیلی میباشد .که با جلسات متعدد میتوان برآن فائق آمد.

امکانات و شرایط اجتماعی:دانش آموز باید تاحدی امکانات تحصیلی محل زندگی و شهر،امکانات مالی در صورت نیاز به خود اشتغالی و شرایط منزلت اجتماعی رشته و به طبع آن شغلش را نیز در نظر بگیرد.

  عوامل مزاحم درانتخاب رشته مناسب ودرست:

  خرابکاری مدیر، معاون و دبیران در هدایت تحصیلی!!!

متأسفانه گاهی مدیر،معاونان و دبیران،از روی دلسوزی ولی ناآگاهی با اظهار باورهای غلط در زمینه انتخاب رشته باعث اشکال در هدایت تحصیلی درست و صحیح دانش آموز(که شاید در خانواده و دوستان طرف مشورت مناسبی نداشته باشد.)می شوند.ویا به خاطر اینکه ظرفیت کلاسهای مدرسه راپرکنند . دانش آموزان را به اجبار هدایت به رشته دلخواه مدیر مدرسه می نمایند . واز ورود دانش آموزی مستعد و علاقه مند و آشنا با علوم انسانی به رشته علوم انسانی ویا دانش آموز علاقه مند به کارهای فنی، به رشته های فنی،  جلوگیری می کنند یا می کوشند دانش آموز خواهان ادامه تحصیل در رشته تجربی را از این کار منصرف کنند.که با این کار ضربه بزرگی به دانش آموزان وارد خواهند کرد..(رضوی رزاقی مشاوردبیرستانهای مشهد)

بهترين منبع براي هدايت دانش آموزان به سمت انتخاب رشته ،مشاوران تحصيلي مدارس هستند که در طول سال با برگزاري آزمون ها ی مختلف علاقه مندي و استعداد افراد را مي سنجند. مشاوران تحصيلي نظر دبيران ، نظر والدين و دانش آموزان را سوال مي کنند و شناختي که مشاوران تحصيلي از دانش آموزان دارند بهترين ملاک براي هدايت دانش آموزان به سمت انتخاب درست رشته تحصيلي مي باشد.

امکانات و تجهیزات آموزشی مدارس

دربیشتر مواقع به علت عدم امکانات و تجهیزات کافی در مدارس یا به علت فضای فیزیکی نامناسب مدارس دانش آموزان مجبور به ادامه تحصیلی در رشته ای غیر از رشته مورد علاقه اشان میشوند که این خود باعث هدر رفتن سرمایه انسانی و افزایش دانش آموزان در رشته های خاص خواهد شد.

ž    عواقب انتخاب اگر مثبت  باشد =  خشنود و راضي

ž    عواقب انتخاب اگر منفی  باشد = پشيمان و ناراضي

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی نمونه اقدام پژوهی معاون فنی

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی نمونه اقدام پژوهی معاون فنی

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی نمونه اقدام پژوهی معاون فنی

کسب نتایج  پیرامون مقوله کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی نمونه اقدام پژوهی معاون فنی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی نمونه اقدام پژوهی معاون فنی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله کمک به دانش آموزان در انتخاب رشته تحصیلی نمونه اقدام پژوهی معاون فنی

منابع:

۱-اردبیلی ،یوسف.(۱۳۷۸).راهنمایی ومشاوره حرفه ای وروشهای کسب و کاربرد اطلاعات شغلی.موسسه نشر ویرایش.

۲-شفیع آبادی،عبدالله.(۱۳۷۹).راهنمایی ومشاوره تحصیلی و شغلی(مفاهیم و کاربردها).تهران :انتشارات سمت

۳-رازی،محمود.(۷۵-۷۲). بررسی دیدگاههای دانش آموزان نظام جدیدآموزش متوسطه در خصوص موفقیت مشاوران در هدایت تحصیلی دانش آموزان

۴-رضوی رزاقی ،محمود

۵-رئوفی ،مریم.(۱۳۷۷-۱۳۷۴).انتشارات خجسته

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی معاون فنی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

محصولات مرتبط

دیدگاهی بنویسید

80 − = 73