نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ پیرامون مقوله چگونه توانستم كلاس تاريخ را با نشاط و جذاب کنم؟
نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ پیرامون مقوله چگونه توانستم كلاس تاريخ را با نشاط و جذاب کنم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۳صفحه
نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ پیرامون مقوله چگونه توانستم كلاس تاريخ را با نشاط و جذاب کنم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی
پایگاه علمی و فرهنگی تجربیات معلمان یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.
مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ موجوداست عبارت است از :
اقدام پژوهی پیرامون مقوله جذاب و با نشاط ساختن کلاس تاریخ
دیباچه مطالب پیرامون مقوله جذاب و با نشاط ساختن کلاس تاریخ
چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله جذاب و با نشاط ساختن کلاس تاریخ
بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله جذاب و با نشاط ساختن کلاس تاریخ
شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله جذاب و با نشاط ساختن کلاس تاریخ
جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله جذاب و با نشاط ساختن کلاس تاریخ
تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله جذاب و با نشاط ساختن کلاس تاریخ
ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با جذاب و با نشاط ساختن کلاس تاریخ
ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله جذاب و با نشاط ساختن کلاس تاریخ
روش گردآوري اطلاعات (شواهد ۱ ):
غيراز مشاهدهي مستقيم آنچه كه خود در كلاس با آن مواجه بودم، از مصاحبه و پرسشنامه نيز جهت جمعآوري اطلاعات بهره گرفتم.
پرسشنامه را به صورت باز انتخاب نمودم (در حد نظرخواهي) و آن را در بين دانشآموزان خود توزيع نمودم.
با توجه به فرصتي كه در اختيارشان قرار داده بودم از آنها خواستم كه با دقت به پرسشها پاسخ داده و نقطه نظرات خودشان را بدون درج نام و نامخانوادگي و هرگونه ترس و هراس از عاقبت اظهارنظر، با خاطر آسوده بنويسند. مصاحبهها هم به واسطة اينكه حساسيتهاي احتمالي همكاران را سبب نشود به صورت رسمي انجام نشدند، بلكه بيشتر به صورت عادي و خودماني برگزار شد (با برخي همكاران تاريخ، مديران، مشاوران و دبيران ديگر رشتهها). بنظر اينجانب مطالبي كه از طريق گفتوگوي عادي بدست ميآيد به حقيقت نزديكتر ميباشد. بخشي ديگر از كارم را براي كسب اطلاعات معطوف به دفاتر ثبت نمرات درس تاريخشناسي نمودم.
در عين حال پس از مطالعه و بررسي اطلاعات جمعآوري شده عوامل مؤثر بر بيعلاقگي دانشآموزان را نسبت به درس «تاريخ» اپنچنين دستهبندي نمودم.
عوامل مرتبط با كتاب درسي
نظام آموزش و پرورش در كشور ما بر پايهي كتاب محوري و همچنين با تكيه بر حافظه و در نهايت آزموني سنتي در پايان ترم استوار است.
بايد بيان شود كه ويژگيهاي كتب درسي، بر آموزش دانشآموزان از تأثير بسزايي برخوردار است.
كتاب «تاريخ« ، عليرغم ماهيت علمي و روشمند خود نياز به بازنگري مختصر و جزئياي دارد تا به كيفيت و ارزش علمي آن افزوده شود. در زير به برخي از ايراداتي كه در باب كتاب قابل طرح است اشاره ميشود:
– در تبيين چارچوب مفهومي تاريخ تلاش در خور توجهي انجام نشده است. و حتي كتاب تعريفي صحيح از «تاريخ» ارائه نكرده است. همچنين دانشآموز بايد قبل از فراگيري منابع تحقيق، با تاريخ و اهميت و ضرورت آن در زندگي بشر، و نيز انواع مكاتب تاريخ نگاري آشنا شود. جهتگيري كلي تاريخ را بشناسد و دريابد كه تاريخ، علمي زنده و تأثيرگذار در سرنوشت فعلي و آينده ي بشر است.
– در كتاب جاي آشنايي با برخي از مورخان و اهداف و شيوهي كار آنها، كه موجب جذابيت آن ميشود كاملاً خالي است.
– در صورت معرفي برخي از سايتها مثل سايت موزهها و كتابخانههاي الكترونيكي و … مسلماً به زيبايي و غناي كتاب افزوده ميشد و باعث افزايش علاقهمندي دانشآموزان نسبت به مباحث كتاب ميشد.
علل مرتبط با دبيران تاريخ
«منقول است كه تعليم و تربيت بد، هنگامي واقع ميشود كه رشتهاي از كلمات از جزوات درسي معلم به دفتر دانشآموزان سرازير ميشود، بدون اينكه ذهن هيچ يك از اين دو را به تكاپو بيندازد»۶
در هر نظام آموزشي، معلم يكي از اركان آموزش محسوب ميشود و نقش رابط و واسطه بين دانشآموز و كتاب را به عهده دارد. كمترين سستي در اجراي برنامهها در جهت رسيدن به اهداف از پيش تعيين شده آموزشي، ممكن است به خيل عظيمي از مشكلات بينجامد. و بقولي رشد درصد مردوديها، ترك تحصيلها، اعتياد دانشآموزان و دانشجويان، رشد درصد خودكشي و بسياري ديگر از ناهنجاريهاي كلامي و رفتاري ميتواند معلول تعليم و تربيت باشد. ۷ در اين زمينه به برخي از موانع موجود، در راه اجراي نقش معلم خصوصاً معلمان تاريخ كه رسالت آنها همطراز با رسالت مورخان است اشاره ميشود.
– شرايط اقتصادي و اجتماعي كه مشكلات معيشتي زيادي را سبب شده است (براي دبيران)، در بيانگيزه نمودن معلم و دانشآموز و در نتيجه در افت تحصيلي بسيار اثرگذار بوده است.
– پرداختن به مشاغل كاذب در كنار معلمي فرصت مطالعه را براي بهتر شدن معلم گرفته است.
– منحصر ماندن دانش و مطالعات دبير تاريخ به آموختهها و مطالعات دوران تحصيل در دانشگاه، نه تنها او را از توجه به مسائل جديد و جذاب باز ميدارد بلكه كلاس را نيز به شكل بارزي براي او و شاگردانش همراه با كسالت و زجر ميكند.
اقدام راه حل پيشنهادي
انتقال مفاهيم و مضامين تاريخ و شرح و بسط آن تنها با استفادهي دبيران تاريخ از جديدترين متدها و الگوهاي روش تدريس ميسر ميباشد. متأسفانه آنچه كه امروز ما شاهد آن هستيم استفاده از روش سخنراني جهت تدريس تاريخ ميباشد، كه از سطح بسيار پاييني در انتقال مفاهيم آموزشي برخوردار است. زيرا مخاطبان فقط از حس شنوايي بهرهمند مي باشند. در صورتيكه از حس ديداري و لمسي نيز برخوردار شوند، يادگيري به صورت صحيحتر و عميقتر خواهد بود. «ديگر نميتوان با روشهاي سنتي، جامعه و افراد آن را به سوي تحول و پيشرفت سوق داد…. همهي كساني كه با روشهاي سنتي آموزش ديدهاند، لحظاتي را بخاطر ميآورند كه نشستن سر كلاس، گوش دادن به صداي يكنواخت معلم، از بركردن مطالب درسي بدون فهم و درك، دلهره و اضطراب ناشي از امتحان، و تحمل سرزنش معلمان و والدين، چگونه موجب نفرت و گريز از كلاس، درس و محيط آموزشي ميشد. راستي چرا؟ چرا بسياري از فعاليتهاي آموزشي نميتوانستند ما را با محيطهاي آموزشي مأنوس و به يادگيري علاقهمند كنند؟…»۹
- با توجه به عوامل مؤثري كه سبب عدم نشاط كافي در كلاس و درس تاريخشناسي ميشد، سعي شده است، در حيطة كاري خودم، حداقل در محدوده ي كلاس راهحلهايي براي نشاط بيشتر و علاقهمندي دانشآموزان به درس تايخ به كار ببندم.
- در جلسة اول بعداز معارفه و برگزاري پيشآزمون (براي تعيين سطح)، با طرح سؤالي مبني بر تعريف تاريخ، و اينكه چرا تاريخ ميخوانيم، دانشآموزان را وارد بحث نمودم، به طوري كه هر يك به فراخور حال پاسخي ميداد. اما بعد از شنيدن پاسخهاي متفاوت، با ارائهي پاسخي صحيح سعي نمودم در همان جلسة اول، دانشآموزانم تعريفي درست از تاريخ را آموخته و بياموزند كه آنچه انسان امروز از تاريخ ميتواند آموخت شناخت خويش است شناخت معني حيات خويش.
بايد بيان شود كه متأسفانه در كتابهاي درسي تاريخ، تعريفي جامع از آن نشده است و تاريخ را تنها حديث گذشتگان و تاريخ اجتماعي مردگان ميپندارد. همچنين در ادامه تابوي گرفتن نمره كه يكي از مهمترين دلايل مطالعة درس تاريخ براي كسب نمرهي قبولي در امتحان است را ميشكنم، و با بيان اين مطلب كه اگر با كلاس همراهي كنند و شرايط سادهام را بپذيرند، طبق آمار سالهاي قبل، به راحتي قبول ميشوند. (بخشيدن آرامش به كلاس)
۲- مشاركت همة دانشآموزان در كلاس به دو طريق: الف: با استفاده از يكسري سؤالات
برانگيزاننده و محرك در آغاز و يا در بين مباحث درسي، كه اين روش با توجه به پاسخهاي مختلف، سبب ميشود كه بچه ها به شنيدن پاسخ صحيح بيش از پيش راغب شوند و شوق نشان دهند.
ب: گاهي هم دانشآموزان را ترغيب ميكنم كه در يك فاصلة كوتاه زماني يك يا دو دقيقهاي مطلبي يا پاراگرافي را بخوانند و بعد به صورت داوطلبانه درك و استنباط خودشان را در باب آن موضوع بيان كنند. كه از اين طريق به خوبي جو گفت و گو در كلاس حاكم ميشود.
جمع آوری شواهد دو پیرامون مقوله جذاب و با نشاط ساختن کلاس تاریخ نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ
اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله جذاب و با نشاط ساختن کلاس تاریخ نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ
اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله جذاب و با نشاط ساختن کلاس تاریخ نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ
کسب نتایج پیرامون مقوله جذاب و با نشاط ساختن کلاس تاریخ نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ
راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله جذاب و با نشاط ساختن کلاس تاریخ نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ
فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله جذاب و با نشاط ساختن کلاس تاریخ نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ
منابع و پيشينههاي مورد استفاده
۱- رشد آموزش تاريخ ۲۵، ويژه آموزش تاريخ (۲)، دورة هشتم، شمارهي ۲، زمستان ۱۳۸۵، تهران، دفتر انتشارات كمك آموزشي، سخن سردبير، ص ۲٫
۲- زرينكوب، عبدالحسين، تاريخ در ترازو، تهران، انتشارات اميركبير،۱۳۸۱، ص ۲۶٫
۳- نوذري، حسينعلي، فلسفه تاريخ، انتشارات طرح نو، تهران، ۱۳۷۹، ص ۱۲۲٫
۴- حضرتي، حسن، تاملاتي در علم تاريخ و تاريخنگاري اسلامي، تهران، انتشارات نقش جهان، ۱۳۸۱، ص ۲۱ و۲۰٫
۵- نورائي، مرتضي، كارگاه آموزش تاريخ شفاهي، فصلنامة تخصصي تاريخ معاصر ايران سال هشتم شمارهي ۲۹، بهار ۱۳۸۳، ص ۲۵٫
۶- استنفورد، مايكل، درآمدي بر تاريخ پژوهي، ترجمة مسعود صادقي، تهران، انتشارات سمت، ۱۳۸۴، ص ۲۰۱٫
۷- روزنامة اعتماد، سال ششم، شمارهي ۱۴۵۵، ۹ مرداد ۱۳۸۶، « به مناسبت سالگرد درگذشت دكتر اميرحسين آريانپور».
برای دانلود نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.
توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004
دیدگاهی بنویسید