اقدام پژوهی پایه چهارم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم با کاربست روشهای خلاق املا نویسی دانش آموزان کلاسم را تقویت کنم ؟
اقدام پژوهی پایه چهارم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم با کاربست روشهای خلاق املا نویسی دانش آموزان کلاسم را تقویت کنم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۸ صفحه
اقدام پژوهی پایه چهارم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم با کاربست روشهای خلاق املا نویسی دانش آموزان کلاسم را تقویت کنم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی
پایگاه علمی و فرهنگی تجربیات معلمان یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی پایه چهارم دبستان می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی پایه چهارم دبستان را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.
مطالبی که در اقدام پژوهی پایه چهارم دبستان موجوداست عبارت است از :
اقدام پژوهی پیرامون مقوله تقویت املا نویسی دانش آموزان کلاسم
دیباچه مطالب پیرامون مقوله تقویت املا نویسی دانش آموزان کلاسم
چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله تقویت املا نویسی دانش آموزان کلاسم
بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله تقویت املا نویسی دانش آموزان کلاسم
شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله تقویت املا نویسی دانش آموزان کلاسم
جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله تقویت املا نویسی دانش آموزان کلاسم
تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله تقویت املا نویسی دانش آموزان کلاسم
ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با تقویت املا نویسی دانش آموزان کلاسم
ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله تقویت املا نویسی دانش آموزان کلاسم
الف) مبانی نظری:
عمل نوشتن، از دیدگاه والاس و ا. مک لافلین( ترجمه: م.تقی منشی طوسی،۱۳۷۳) با چند مهارت سرو کار دارد از جمله: توانایی نگهداری موضوع در ذهن، تنظیم موضوع به صورت کلمهها، ترسیم گرافیکی شکل هر حرف و کلمه و… به عقیدهی آنها، جای شگفتی نیست که بسیاری کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری از فعّالیّتهای زبان نوشتاری بیزار و تا حدّ امکان گریزان باشند.
در رابطه با اجرای روشهای فعّال یاددهی و یادگیری در کلاس، بریان.ج، کرتی(مترجم: فروغ تنساز،۱۳۷۳) بر این نکته تأکید دارد که از جمله نتایج مفید برنامههایی که دانشآموزان در آن فعّال هستند؛ احساس رضایتی است که برای دانشآموز از شرکت مفید و فعّالیّت بدنی، حاصل میشود که این امر به نوبهی خود در نگرش آنان نسبت به فعّالیّت، اعتماد به نفس داشتن و مهارتهای همکاریهای اجتماعی و خلاقیّت تأثیر میگذارد.
موسوی زنجانرودی (۱۳۷۸) نیز محبت و تشویق را در تعلیم و تربیت بسیار مؤثّر میداند و عقیده دارد که : پایهی حیات بشری بسته به محبت است ، محبت به هرکسی کاری است به یاد ماندنی و فراموش ناشدنی. این محبت است که یک عمر ، انسان را در حفاظت خود محکم و سالم نگه می دارد و سلامت حیات او را بیمه می کند و در سرنوشت او نقش مهمّی را ایفا می کند و ریشه عمیق روانی و روحی دارد. محبت یک مسئله فطری است و بشر طالب آن است. او توقع دارد. توقع از پدر، توقع از مادر، مربیان، معلّمین و دیگران که در حاشیه قرار دارند.
یکی از مباحث عمده در پژوهش پیرامون درس املا، موضوع «علل غلطنویسی دانشآموزان در املا» است که تاکنون تحقیقات بسیار در مورد آن صورت گرفتهاست. جعفریان یسار(۱۳۸۶) در این رابطه به دلایل زیر اشاره دارد:
- آسیبهای زیستی یا ژنتیکی: مانند دیسگرافی یا دیسلکسی (آینه نویسی و وارونه نویسی)
- نبود هماهنگی کامل بین مغز و چشم و دست.
- وجود تفاوت بین زبان مادری و زبان نوشتاری.
- آموزش ناکافی، ناصحیح و غیر روشمند.
- نداشتن دقّت و تمرکز دانشآموز در نوشتن و یادگیری مفهوم کلمات و…
ایشان برخی از «راهبردهای افزایش مهارت نوشتن (یا درستنویسی)» را چنین بیان میکنند: رونویسی دانشآموز از مطالبی که به آنها علاقه دارد؛ خواندن برنامهای و هدفدار؛ بازنویسی با ایجاد تغییرات جزئی؛
همچنین برخی «راهبردهایی برای تقویت درستنویسی (هدف املا)» که شامل: انجام تمرینات تقویت شنیداری و دیداری و بهرهگیری از روش چند حسی است. نویسندهی مقاله «روش آموزش و افزایش مهارت درستنویسی «فرنالد»» را در تقویت املای دانشآموزان مؤثّر میداند.
پژوهشهای بسیاری (برای مثال: بهروزیان، ۱۳۸۶؛ حسینی،۱۳۸۷) در مورد رابطه میان بازی و تأثیر آن در یادگیری انجام شدهاست. که حدّاقل در یک زمینه، یافته مشابهی را تأیید میکنند: تجارب یادگیری فعّال در زبان آموزی، خواندن، نوشتن و تشخیص حروف، در کودکان بسیار مؤثّر است؛ به گونهای که یادگیری همراه با بازی و فعّالیّت، به مراتب سریعتر و بهتر از زمانی بودهاست که به صورت غیرفعّال به کودکان آموزش دادهمیشود؛ به خصوص اگر این فعّالیّتها همراه با بازیهای کنترل خویش همراه شوند.
در مقایسه با جعفریان یسار(۱۳۸۶)، علوی مقدم و علیزاده(۱۳۸۹)به یافتههای جدیدتری در زمینهی علل غلطنویسی دانشآموزان و راهحل آن دستیافتهاند. همینطور در این پژوهش به ویژگی یک املای مناسب اشاره شده که برخی از آنها عبارتند از:
الف) وحدت موضوع بسیار مؤثّر است و از املای گسسته باید پرهیز کرد. به بیان دیگر ارتباط معنایی بین جملهها و عبارات املا باید رعایت شود.
ب) ساختار داستانی و روانی میتواند بهترین املاها را بسازد. ساخت روایی متن. انگیزهی پیگیری را در دانشآموز تقویت میکند. مثل گفتن یک قصًه یا داستان در یک املای تقریری.
تعريف تبيين واژه هاي كليدي:
املاء فارسي از نظر علمي: به معني پر كردن ، مطلبي را تقرير كردن كه ديگري بنويسد مطلبي كه معلم بگويد و شاگرد بنويسد. املاء فارسي از نظر عملياتي: متني است به زبان فارسي كه معلم يا شخص ديگري آن را قرائت مي كند و يادگيرنده موظف است كه كلمات را به درستي بنويسد.
دانش آموز از نظر علمي : به افرادي مي گويند كه به فراگرفتن دانش ، خواندن و نوشتن مشغول مي باشند. (برگزيده هاي پژوهش در عمل ، ص ۸۶)
دانش آموز از نظر عملياتي: در اين تحقيق منظور از دانش آموز كودكي است كه در پايه ي اوّل مدرسه قرآنی طه به تحصيل اشتغال دارد.
حافظه ي بينايي از نظر علمي: توانايي به خاطر سپاري و يادآوري مجدد يك كلمه و يا شيء كه ديده است مي باشد و ضعف آن در املاء باعث مي شود كه كودك مثلاً صداها را خوب در ذهن خود نسپارد و بعد براي نوشتن كلمات ، آن صداهابه یادش نیاید ونتواند آنها را به خاطر بیاورد.
حافظه توالي و بينايي و شنوايي ، توانايي به ياد آوردن چند كلمه يا شيء كه قبلاً ديده يا شنيده باشد. (كرك ساموئل ، چالفانت ، جيمز ، ۱۳۷۷)
ب) پیشینهی عملی:
هاشمی کاشی ثانی(۱۳۸۷) در اقدامپژوهی خود تحت عنوان «چگونه توانستم با روش املای آموزشی و مشارکت دانشآموزان سطح نمرات درس املا را ناباورانه ارتقا دهم؟» و در کلاسی با جامعهی آماری ۳۲ نفر، به برخی از راهکارهای مشارکتی در تقویت املا پرداختهاست. این راهکارها عبارتند از: مطالعهی کتابهایی در زمینهی اختلالات یادگیری، تهیّهی کتابهای نظم و نثر مورد علاقهی اکثریّت دانشآموزان، استفاده از نظر شاگردان و اولیای آنها، بهرهمندی از نظر اساتید محترم، تقسیم ساعات املا به دو قسمت ۱۵ دقیقه آموزش و ۳۰ دقیقه ارزشیابی.
ایشان با عمل به این راهکارها به این نتایج دستیافتهبود: میزان علاقهمندی دانشآموزان به درس ادبیّات را که در مهرماه ۳۷٪ بوده به ۸۵٪ افزایش پیدا کرده و میانگین نمرات املا از ۱۲/۱۶ به ۶۵/۱۹ ارتقاء یافتهبود.
در مقایسه با هاشمی کاشی(۱۳۸۷)، پروین(۱۳۸۴) به یافتههای مفیدتری در درس املا دستیافتهاست. اقدامپژوهی ایشان تحت عنوان «درس املا و بررسی راههای مشارکت فعّالانه دانشآموزان در درس املا» به بررسی علل بروز مشکلات در آموزش املا پرداختهاست. او در این زمینه یافتههای زیر را به دست آوردهاست:
بسیاری از معلّمان میپندارند که تنها روش آموختن املای کلمات، مشقنویسی از روی کتاب و نوشتن دیکته از هر درس است. ولی هیچ یک از این دو راه نمیتواند روش مفیدی باشد. چون اوّلی فقط بر تمرین و تکرار طوطیوار تکیه میکند و دوّمی بر حافظه. املا نیز مانند سایر دروس نیاز به آموزش دارد و واگذاری آن به دانشآموزان و راهنمایی نکردن، سبب میگردد که دانشآموزان نتوانند آن چنان که شایسته و بایسته است در درس املا پیشرفت کنند. روش املا نوشتن یکنواخت نباشد و معلّم از روشهای دیگری به ابتکار خود استفاده نماید.آموزش املا مربوط به ساعت این درس در برنامهی کلاسی نیست. بلکه اگر در همه دروس هماهنگی وجود داشتهباشد، کمک شایانی در این راه خواهد شد. معلّم به منظور گسترش دادن زمینهی اطّلاعات لغوی، تسهیل در فهم لغات مشکل و رسیدن دانشآموزان به مراحل و سطوح بالای بادگیری، باید از لغات همخانواده،مشتقّات و کلمات متضاد استفاده نماید. لازم است دانشآموزان قواعد درستنویسی، رسمالخط مطابق با بخشنامههای ارسالی، چگونگی تصحیح املا و بارم غلطهای املایی را قبلاً یاد بگیرند. بهتر است در حضور دانشآموزان مطابق با دستورالعمل تصحیح املای فارسی مصوّب دفتر برنامهریزی و تکالیف کتابهای درس تصحیح املا صورت گیرد.
جمع آوری شواهد دو پیرامون مقوله تقویت املا نویسی دانش آموزان کلاسم اقدام پژوهی پایه چهارم دبستان
اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله تقویت املا نویسی دانش آموزان کلاسم اقدام پژوهی پایه چهارم دبستان
اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله تقویت املا نویسی دانش آموزان کلاسم اقدام پژوهی پایه چهارم دبستان
کسب نتایج پیرامون مقوله تقویت املا نویسی دانش آموزان کلاسم اقدام پژوهی پایه چهارم دبستان
راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله تقویت املا نویسی دانش آموزان کلاسم اقدام پژوهی پایه چهارم دبستان
فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله تقویت املا نویسی دانش آموزان کلاسم اقدام پژوهی پایه چهارم دبستان
فهرست منابع:
۱- بني اسدي ، حسين (۱۳۸۴) ، آشنايي با طرح ارزشيابي توصيفي ؛ تهران : آزمون نوين.
۲- تبريزي ، مصطفي (۱۳۸۴) ، درمان اختلالات ديكته نويسي ؛ تهران : انتشارات فراروان ، چاپ دهم.
۳- تبريزي ، مصطفي (۱۳۸۰) ، درمان اختلالات رياضي ؛ تهران : انتشارات فراروان ، چاپ پنجم.
۴- حاجي اسحاق ، سهيلا ، (۱۳۸۲) ، آموزش راههاي يادگيري (الگوي يادسپاري) ؛ همدان : انتشارات ميهن نو.
۵-حبيب الله پور ، منيژه و محمدي رودباري ، فرشته (۱۳۸۱) ، برگزيده هاي پژوهشي در عمل ، كارشناسي تحقيقات سازمان آ. پ مازندران ، چاپخانه نيما.
۶- كرك ، ساموئل ، چالفانت ، جميز (۱۳۷۷) ، ناتوانيهاي يادگيري تحولي و تحصيلي
برای دانلود اقدام پژوهی پایه چهارم دبستان و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.
توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004
دیدگاهی بنویسید