اقدام پژوهی مقطع ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم در تربیت جنسی کودکان و نوجوانان موثر باشم ؟

اقدام پژوهی مقطع ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم در تربیت جنسی کودکان و نوجوانان موثر باشم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۴ صفحه

اقدام پژوهی مقطع ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم در تربیت جنسی کودکان و نوجوانان موثر باشم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی

پایگاه علمی و فرهنگی تجربیات معلمان یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی مقطع ابتدایی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی مقطع ابتدایی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی مقطع ابتدایی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله موثر بودن در تربیت جنسی کودکان و نوجوانان

دیباچه مطالب پیرامون مقوله موثر بودن در تربیت جنسی کودکان و نوجوانان

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله موثر بودن در تربیت جنسی کودکان و نوجوانان

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله موثر بودن در تربیت جنسی کودکان و نوجوانان

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله موثر بودن در تربیت جنسی کودکان و نوجوانان

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله موثر بودن در تربیت جنسی کودکان و نوجوانان

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله موثر بودن در تربیت جنسی کودکان و نوجوانان

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با موثر بودن در تربیت جنسی کودکان و نوجوانان

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله موثر بودن در تربیت جنسی کودکان و نوجوانان

درک همانندی جنسی در کودک

کودکِ دو تا چهار ساله، از ثابت بودن همانندی جنس خودش مطمئن نیست و برای او مفهوم پسر، مترادف اسمش (مثلاً حسن) خواهد بود؛ زیرا از صفات و ویژگی های مشترکی که میان تمام پسرها وجود دارد ناآگاه است. و از همین روی، ثبوت این صفات را برای خودش مشخص نکرده است.

با این حال، اگر از کودکی سه ساله بپرسیم پسر است یا دختر؟ می تواند جنسیت خودش را مشخص کند و در چهارسالگی از روی لباس، آرایش موی سر، جنسیت خود و اشخاص دیگر را تشخیص می دهد. با وجود این، حتی در پنج سالگی هم بیشتر کودکان از همانندی جنسی و ثبوت آن اطمینان ندارند. به طور مثال: از اطفال چهار تا هشت ساله پرسیدند: اگر دختری، بازی های پسرانه بکند و یا لباس پسرانه بپوشد یا موهایش را مثل پسرها کوتاه کند، می تواند پسر شود؟ بیشتر کودکان چهار ساله اظهار داشتند که اگر بخواهد می تواند پسر شود و اکثر کودکان میان شش تا هفت ساله کاملاً اطمینان داشتند که یک دختر با تغییر لباس یا رفتارش، نمی تواند پسر شود و علت این که بچه های کمتر از پنج سال نمی توانند مسئله همانندی جنسی را درک کنند، به دلیل اختلالات روانی نیست، بلکه اصولاً میزان درک و فهم آنها به اندازه ای نیست که ثبوت این کیفیت را تشخیص دهند.

پس از این که طفل به مرحله ای رسید که توانایی عقلانی مناسبی برای طبقه بندی خصوصیات جنسی در او به وجود آمد، آن گاه می تواند خصوصیت هایی را که با مفاهیم مردانگی یا زنانگی همراه است، تشخیص دهد و آنها را درک کند.

و این مرحله ای است حساس که در روایت های گوناگون به نحوه عملکرد پدران و مادران با فرزندانشان هشدارهایی داده شده است و آموزش های خاصی در ارتباط با پسران و دختران آمده است که به آن خواهیم پرداخت.

خانواده و آموزش هویت جنسی

به طور کلی باید خاطر نشان کرد که در آموزش هویت جنسی فرزندان، دو عامل در مقایسه با دیگر عوامل تأثیر به سزایی در این امر دارد: اولین عامل خانواده است و عامل دیگر محیط.

شیوه آموزش در خانواده و محیط نیز به دو طریق مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود.

شیوه آموزش در خانواده: خانواده که به تعبیری، فراتر از محدوده پدر و مادر و خواهر و برادر است، می تواند در انتقال و شناسایی هویت جنسی به فرزندان مؤثر باشد.

در شیوه مستقیم؛ آموزش نحوه معاشرت و تعامل صحیح در فامیل می تواند به صورت تذکر به فرزندان، برای حفظ محدوده روابط با جنس مخالف در فامیل و سپس هدایت دختران در جمع زنان و دختران فامیل و هدایت پسران در کنار مردان و پسران فامیل صورت پذیرد. در شیوه غیر مستقیم نیز جدا کردن اتاق پسران از دختران در اسلام توصیه شده است.

علت حفظ محدوده کنترل شده برای هر یک از دختران و پسران، به این دلیل است که در آنها هیجانات و کشش هایی به جنس مخالف وجود دارد که از کنترل خارج شدن چنین هیجاناتی، زمینه ساز فساد و تباهی آنان خواهد بود.

امام رضا علیه السلام در پاسخ به این که چرا نگاه مردان نامحرم به موی زنان نامحرمِ متأهل و مجرد حرام است؟ فرمود: زیرا این نگاه، زمینه ساز هیجانی در فرد است که به فساد کشش ایجاد می کند و زمینه ارتکاب عمل ناپسند را که حرام است، فراهم می سازد.

ازاین رو، به کار بردن روش هایی که در میان خانواده به حفظ حیا بینجامد، دارای اهمیت است و دختران و پسران را که در کودکی دارای قوه درک درباره تشخیص هویت جنسی هستند، باید با آموزش های مستقیم و غیر مستقیم راهنمایی کرد که به تدریج در سنین بالاتر محدوده خویش را حفظ کنند تا دچار فساد و تباهی نگردند؛ چرا که آنان به صلاح خود آگاهی لازم را ندارند.

روش های مستقیم و غیر مستقیمی به خانواده پیشنهاد شده است که به مرور زمان هر یک از دختران و پسران به اهمیت هویت جنسی خویش پی ببرند تا از آفات آن محفوظ بمانند.

  1. جدا کردن بستر خواب دختران و پسران

پیامبر گرامی اسلام می فرماید: فرقوا بین اولادکم فی المضاجع اذا بلغوا سبع سنین؛ زمانی که فرزندان شما هفت ساله شدند، بستر خواب آنها را از همدیگر جدا سازید».

در حدیث دیگری که به طور جداگانه به این روش اشاره شده است، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می فرماید:

الصبّی و الصبّی و الصبیّة و الصبیّة یُفَرِّقُ بینهم فی المضاجِعِ بِعشر سنینَ.

از سن ده سالگی پسر بچه ها با پسربچه ها و دختر بچه ها با دختربچه ها در یک بستر نخوابند.

از دو حدیث یاد شده می توان به این نکته مهم پی برد که بایسته است از همان کودکی با به کارگیری این روش، به تدریج فرق بین دختر و پسر و حد و حدود کودکان را به آنان بشناسانیم تا آنها را رعایت کنند و این زمینه ای است تا بتوانند به پرسش های ذهنی هر یک از این دو طایفه، به طور منطقی و طبیعی پاسخ دهند.

  1. نحوه لباس پوشاندن

حضرت علی علیه السلام می فرماید:

روزی در بقیع با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نشسته بودم. زنی سوار بر مرکب از آنجا می گذشت که ناگهان از روی مرکب به زمین افتاد. حضرت رسول، روی خود را به جانبی دیگر گرداند. به آن حضرت گفتند: آن زن شلوار به پا دارد. پیامبر صلی الله علیه و آله سه بار فرمودند: خدایا، عفو و بخشش خود را شامل حال زنانی قرار ده که شلوار به پا می کنند. ای مردم شلوار برای پوشش، بهترین لباس است. زنانتان، هنگام خروج از منزل، خود را با شلوار حفظ کنند.

به علت خصوصیت های جسمانی، تفاوت نوع پوشاندن لباس های مناسب با جنسیت دختر به دختران و لباس های مناسب پسر به پسران؛ برای پیدا شدن هویت صحیح جنس در میان دختران و پسران، بسیار پر اهمیت است.

تأثیر والدین و خانواده در پذیرش نقش جنسی از طرف فرزند در درجه اولِ اهمیت قرار دارد؛ زیرا والدین به آنها یاد می دهند که چگونه باشند و چه ویژگی هایی را به عنوان دختر یا پسر بودن حفظ کنند. بنابراین، باید از پوشاندن لباس دختران به پسران و از پوشش های پسرانه برای دختران پرهیز کرد. عادت دادن دختران به پوشیدن چادر و روسری، کمک مؤثری برای رسیدن به این هدف می کند.

  1. حد و مرز سنیِ نشان دادن عواطف والدین به پسران و دختران

دستورات عملی اسلام مانند نبوسیدن دختر بچه شش ساله و یا در آغوش نگرفتن او توسط نامحرم، به تدریج اندیشه جدا بودن جنسیت را در دختران پدید می آورد و نیز ممنوعیت بوسیدن پسربچه هایی که سن آنان از هفت سال تجاوز کرده است توسط زنان و دختران نامحرم، جدایی جنسیت را در فرزندان پسر پدید می آورد.

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در این باره می فرماید: «دختر بچه شش ساله را پسر بچه نبوسد. همچنین زنان از بوسیدن پسربچه ای که سنش از هفت سال گذشته، خودداری کنند».

حضرت علی علیه السلام نیز در این باره می فرماید: «وقتی دختر بچه ای شش ساله شد، نامحرم حق ندارد او را ببوسد و همچنین، نمی تواند او را در آغوش بگیرد».

این مطلب در حالی است که اسلام به محبت کردن به کودکان تأکید فراوان می کند و زیاد بوسیدن فرزند را، موجب افزایش درجات بهشتی می داند؛ ولی به لحاظ جلوگیری از انحرافات احتمالی، این حد و مرزها را معرفی کرده است. در واقع، این دستورات اسلامی پیش زمینه روانی و عقلی و ذهنی فرزندان را برای به دست آوردن خودِ واقعی شان مهیا می سازد تا بتوانند با شناخت هویت جنسی خودشان، به تعادل روانی و روحی و جسمی منطقی و صحیح برسند و حدود خود را بشناسند.

  1. حفظ حجاب

خدای تعالی در قرآن کریم می فرماید:

یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهن من جلابیبهنَّ ذلک ادنی ان یعرفنَ فلا یؤذین و کان الله غفورا رحیما. (احزاب: ۵۹)

ای پیامبر، به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که چادر (یا روسری بزرگ) خود را فرو پوشند که این کار برای این است که آنها شناخته شوند تا از تعریض و جسارت هوس رانان آزار نکشند و خدا آمرزنده مهربان است.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله موثر بودن در تربیت جنسی کودکان و نوجوانان  اقدام پژوهی مقطع ابتدایی

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله موثر بودن در تربیت جنسی کودکان و نوجوانان  اقدام پژوهی مقطع ابتدایی

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله موثر بودن در تربیت جنسی کودکان و نوجوانان اقدام پژوهی مقطع ابتدایی  

کسب نتایج  پیرامون مقوله موثر بودن در تربیت جنسی کودکان و نوجوانان  اقدام پژوهی مقطع ابتدایی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله  موثر بودن در تربیت جنسی کودکان و نوجوانان اقدام پژوهی مقطع ابتدایی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله  موثر بودن در تربیت جنسی کودکان و نوجوانان اقدام پژوهی مقطع ابتدایی

منابع و ماخذ

۱- تربیت جنسی (مبانی، اصول و روشها از منظر قرآن و حدیث)، پورشریف، حسین، قم، دارالحدیث، ۱۳۹۳

۲- تربیت جنسی در اسلام، ثابت، حافظ، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، ۱۳۹۰

۳- کودک من بزرگ می شود، جعفری نیا، محمد رضا، نسیم کوثر، ۱۳۹۲

۴- فرزند و تربیت جنسی، جهانیان نجف آبادی، امیر، کیاراد، ۱۳۹۰

۵- روانشناسی تربیت کودک و آموزش خانواده، مؤمن زاده، مهناز، آوینا، ۱۳۹۰

۶- تربیت غریزه جنسی کودکان و نوجوانان، نعمتی، شهناز، مهزیار، ۱۳۸۶

برای دانلود اقدام پژوهی مقطع ابتدایی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

82 − 77 =