اقدام پژوهی معلم پایه اول دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم علل اشکالات در املانویسی دانش آموزان و راهکارهای درمان آن در قالب پژوهش بررسی کنم؟

اقدام پژوهی معلم پایه اول دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم علل اشکالات در املانویسی دانش آموزان و راهکارهای درمان آن در قالب پژوهش بررسی کنم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۶ صفحه

اقدام پژوهی معلم پایه اول دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم علل اشکالات در املانویسی دانش آموزان و راهکارهای درمان آن در قالب پژوهش بررسی کنم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی

پایگاه علمی و فرهنگی تجربیات معلمان یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی معلم پایه اول دبستان می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی معلم پایه اول دبستان را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی معلم پایه اول دبستان موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله بررسی علل اشکالات املا نویسی دانش آموزان

دیباچه مطالب پیرامون مقوله بررسی علل اشکالات املا نویسی دانش آموزان

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله بررسی علل اشکالات املا نویسی دانش آموزان

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله بررسی علل اشکالات املا نویسی دانش آموزان

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله بررسی علل اشکالات املا نویسی دانش آموزان

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله بررسی علل اشکالات املا نویسی دانش آموزان

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله بررسی علل اشکالات املا نویسی دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با بررسی علل اشکالات املا نویسی دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله بررسی علل اشکالات املا نویسی دانش آموزان

تجزیه و تحلیل داده‌ها

با جمع‌آوری اطلاعات و تفکیک آنها در مورد علت‌های ضعف املا نویسی در آتوسا به تجزیه و تحلیل آنها پرداختم با کمک آموزگارش، مدیر آموزشگاه ، مشاورش و مصاحبه با دانش‌آموز، مشاهده‌ی خودم، انجام آزمون تشخیص شنوایی و پزشکان معالج آتوسا، همچنین کتاب درمان اختلالات املا نویسی دکتر مصطفی تبریزی و منابع اینترنتی در این زمینه توانستم قدمهای مثبتی در برطرف کردن این مشکل بردارم.

با بررسی و مشاهده‌ی نوشته‌های آتوسا و پرسش از معلمش به این نتیجه رسیدیم که مشکل نارسانویسی ندارد زیرا در هنگام نوشتن قواعد نگارش را رعایت می‌کند.

با مراجعه به کتاب درمان اختلالات املا نویسی دکتر مصطفی تبریزی و نتایج تست بینایی سنجی مشخص شد که آتوسا در حافظه‌ی دیداری و تمیز دیداری مشکلی دارد، زیرا برحسب تفکیک غلط‌های املایی در جدول صفحات ۱۶ و ۱۵ و ۱۴ این کتاب دانش‌آموزانی که در زمینه تمیزدیداری و حافظه دیداری مشکل دارند اغلب غلط‌های املایی‌شان به شرح زیر می‌باشد:

برای نمونه:      منزور- هیله- اسحاب- هوله- ستل

یعنی دانش‌آموز به خاطر نمی‌‌آورد که کلمه منظور را با ز یا ظ بنویسد و اشتباهاتی از این قبیل، این گونه غلط‌ های املایی در املا آتوسا وجود داشت.

حساسیت شنوایی: برخی از غلط‌های املا نویسی به حساسیت شنیداری دانش‌آموز مربوط می‌شود یعنی کودک در شنیدن برخی صداها حساس نیست یا آنها را اشتباه می‌شنود.

نمونه‌ای از این اختلال: نوشتن مسواک به صورت مسباک

نوشتن زنبور به صورت زمبور

علاوه بر اشتباه در نوشتن کلمات گاهی با انداختن برخی از حروف و کلمات نیز از ضعف شنوایی است. این مورد در املای آتوسا به کرات مشاهده شده بود.البته میتوان این مشکل را از عدم تمرکز حواس و ناآرامی همگام نوشتن نیز بیان کردو چون وقتی آتوسا مطلبی را می نوشت یا می خواند حواسش به همه جا بود و هر عامل جزیی می توانست افکار او را پراکنده و حواسش را پرت کرده و یادگیری را برایش به تاخیر اندازد

عدم دقت و توجه: بی‌دقتی دانش‌آموز در گذاشتن نقطه، دندانه، تشدید و جایگزینی نادرست آن‌ها و اشتباهاتی در سرکش که تا حدودی در املای آتوسا مشاهده می‌شد. چنانچه آتوسا در محیطی پرسر و صدا املا می‌نوشت حواسش پرت می‌شد اما در محیط آرام تمرکز بیشتری داشت و اشتباهاتش کمتر بود، پس محیط در دقت و تمرکز آتوسا نقش مهمی داشت.

آتوسا نتی توانست با دیگر بچه ها در ساعت املا ، املایش را بنویسد و عقب می ماند یا املا نمی نوشت.

آتوسا مشکلات روانی و عاطفی ندارد از آنجا که تنها فرزند خانواده است بسیار مورد توجه و رسیدگی قرار می‌گیرد

آتوسا از لحاظ هوشی  هم تا حدودی مشکل دارد، طبق نمرات متوسط و گاهی پایین سایر درس‌هایش و نتیجه تست در سطح متوسط قرار داشت . در این مورد از وضعیت آتوسا راضی کننده است و در شناخت و درک حروف و قواعد مشکل ندارد و نمرات سایر دروسش بسیار خوب است و انگیزه ی بیشتری برای یادگیری پیدا کرده است

انتخاب راه حل جدید به صورت موقت

پس از بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده براساس مراجعه به کتب و اینترنت، مصاحبه با خود دانش‌آموز و والدین وی، همکاران و معلمش و همکار مشاورش، همچنین بررسی اشتباهات مکرر و مشهود در درس املا و انجام تست تشخیص شنوایی همانگونه که قبلاً اشاره شد مسئله آتوسا ناشی از حساسیت شنوایی و تا حدودی عدم دقت او بود که برای رفع این مشکل پیشنهاداتی به عنوان راه حل موقت همراه با دلایل آن‌ها انتخاب شده و پیرامون رد یا قبول این پیشنهادات دلایلی مطرح می‌شود.

راه حل پیشنهادی ( رد یا قبول )

۱- تغییر کلاس از حالت سنتی به صورت کارگاهی که فراگیران در نقش یادگیرنده و یاددهنده می‌شوند و تعامل‌های بین فردی گسترش می‌یابد.

دلایل:

به دلیل عدم آگاهی دانش‌آموزان و وقت گیر بودن از لحاظ هزینه و زمان نمی‌توانم به عنوان راه حل قابل دسترس و مناسب از آن استفاده کنم. (  رد می‌شود. )

۲- بستن چشمان دانش‌آموز با دستمال و تشخیص صدای همکلاسی‌هایش توسط خود دانش‌آموز.

دلایل: بازی‌ها و آموزش از این طریق و روش‌ها در افزایش روحیه‌شان تأثیر دارد و برایشان خوشایند می‌باشد، امکانات قابل دسترسی و ساده هستند. (   قبول می‌شود. )

۳- تعویض دفاتر املا و یا تصحیح آن توسط خود دانش‌آموزان با نظارت معلم.

دلایل: به دلیل سن کم و درک پایین دانش‌آموزان امکان عیب جویی از همدیگر وجود دارد که سبب سرخوردگی دانش‌آموز می‌شود. ( رد می‌شود. )

۴- ضبط کردن صداهای مختلف در نوار کاست و تهیه‌ی تصویر مناسب برای هر صدا.

دلایل: به دلیل در دسترس و ساده بودن این روش و امکانات آن  ( قبول می‌شود. )

۵- ارائه دو تصویر مشابه با تفاوت‌های جزئی و تشخیص آنها توسط خود دانش‌آموز.

دلایل: به دلیل قابل دسترس و صرفه‌جویی در هزینه و زمان و امکان‌پذیر بودن. ( قبول می‌شود. )

به طور کلی در مطالعات و تحقیقات اثربخش بودن این روش‌ها تأیید شده است و تا حد زیادی مشکل حساسیت شنوایی و بی‌دقتی رفع می‌شود و در مقایسه با سایر روشها کم هزینه‌تر و موفق‌تر بوده است و برای خود دانش‌آموزش نیز خوشایند می‌باشد.

اجرای طرح جدید و نظارت بر آنپس از انتخاب راه حل از بین راه حل‌های ارائه شده برای اجرای آن برنامه‌ریزی کرده و جهت چگونگی اجرای آن، شبکه وظایف و مراحل اجرای آن ترسیم شده است.

۱- افزایش حافظه شنوایی: این روش را به عنوان بازی برای تقویت حافظه شنوایی آتوسا انجام می دادیم. چشمان دانش‌آموز را با چشم بند می بستیم و از همکلاسی‌هایش از او می خواستند  تا نام آنهارا بگویند و او تشخیص دهد که چه کسی صدایش کرده است، و یا در خانه با وسایل مختلفی که داشتم و یا با تغییر دادن مکان وسایل از او می خواستم بگوید جای هر وسیله کجا بوده است تا به این ترتیب کمکی در تقویت حافظه و به خاطر سپاری مطالب درسی و دیگر موضوعات به او کرده باشم.

( نکته ای را که باید در نظر داشته باشیم این است که البته گفتن نام دانش‌آموزان توسط دانش آموزی که دچار اختلال یادگیری است  نباید به همان ترتیبی باشد که بچه ها از قبل در کلاس نشسته بودند و دانش آموز آنها را دیده است زیرا در این صورت ممکن است به جای استفاده از حساسیت شنیداری صدایشان را از ترتیب نشستن آنان تشخیص دهد)

باید درنظر داشته باشیم انجام این بازی نه تنها برای دانش آموزانی که به عللی دچار اختلال یادگیری هستند بسیار جالب و شیرین است بلکه همه ی  دانش‌آموزان از این بازی بسیار لذت می‌بردند.

۲- افزایش حساسیت دیداری: من صداهای مختلفی را در نوار کاست ضبط کرده و برای هر صدا تصویری مناسب تهیه می‌کردیم. آتوسا با گوش کردن و تشخیص صداها، باید تصویر مربوط به آن را یافته و جدا می کرد. با این تمرین علاوه بر تقویت حساسیت شنیداری، بین اعمال حرکتی و آنچه شنیده شده است، هماهنگی برقراری می‌شود،این هم یک بازی آموزشی بسیار جذّاب و شیرین است که تمام دانش‌آموزان کلاس از این بازی استقبال می‌کنند.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله بررسی علل اشکالات املا نویسی دانش آموزان اقدام پژوهی معلم پایه اول دبستان

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله بررسی علل اشکالات املا نویسی دانش آموزان اقدام پژوهی معلم پایه اول دبستان

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله بررسی علل اشکالات املا نویسی دانش آموزان اقدام پژوهی معلم پایه اول دبستان

کسب نتایج  پیرامون مقوله بررسی علل اشکالات املا نویسی دانش آموزان اقدام پژوهی معلم پایه اول دبستان

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله بررسی علل اشکالات املا نویسی دانش آموزان اقدام پژوهی معلم پایه اول دبستان

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله بررسی علل اشکالات املا نویسی دانش آموزان اقدام پژوهی معلم پایه اول دبستان  

منابع و مأخذ

۱- امیری، فرخنده. (۱۳۷۹). روند املا در کلاس‌های دوم و سوم دبستان. پروژه پایانی دوره کارشناسی.

۲- تبریزی، مصطفی. (۱۳۹۱). درمان اختلالات املا نویسی. تهران: انتشارات فراروان.

۳- جرالد والاس، جیمز. مک لافلین. ناتوانی‌های یادگیری. (م. تقی منشی طوسی، مترجم).

۴- شکوهی یکتا، محسن‌ و پرند، آتوسا. (۱۳۸۵). ناتوانی‌های یادگیری. تهران: انتشارات طیب.

برای دانلود اقدام پژوهی معلم پایه اول دبستان و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

+ 13 = 23