اقدام پژوهی معلم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه می توانم با تنوع روش تدریسم و فعالیتهای متناسب دانش آموزم سایه را به درس ریاضی علاقه مند کنم؟

اقدام پژوهی معلم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه می توانم با تنوع روش تدریسم و فعالیتهای متناسب دانش آموزم سایه را به درس ریاضی علاقه مند کنم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۳۴ صفحه

اقدام پژوهی معلم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه می توانم با تنوع روش تدریسم و فعالیتهای متناسب دانش آموزم سایه را به درس ریاضی علاقه مند کنم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی

پایگاه علمی و فرهنگی تجربیات معلمان یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی معلم ابتدایی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی معلم ابتدایی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی معلم ابتدایی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله علاقه مند کردن سایه به درس ریاضی با تنوع روش تدریس

دیباچه مطالب پیرامون مقوله علاقه مند کردن سایه به درس ریاضی با تنوع روش تدریس

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله علاقه مند کردن سایه به درس ریاضی با تنوع روش تدریس

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله علاقه مند کردن سایه به درس ریاضی با تنوع روش تدریس

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله علاقه مند کردن سایه به درس ریاضی با تنوع روش تدریس

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله علاقه مند کردن سایه به درس ریاضی با تنوع روش تدریس

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله علاقه مند کردن سایه به درس ریاضی با تنوع روش تدریس

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با علاقه مند کردن سایه به درس ریاضی با تنوع روش تدریس

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله علاقه مند کردن سایه به درس ریاضی با تنوع روش تدریس

گرد آوری داده‌ها جهت ارائه راه­حل‌ها 

سیف اللهی(۱۳۸۴) بر این باور است که گردآوری داده­ها و اطلاعات، مرحله­ای از اقدام پژوهی است که در آن، محقق جهت پیدا کردن یک یا چند راه­حل، با هدف تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب تلاش می­کند. بنابراین، پس از شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد بی‌علاقه‌گی سایه  نسبت به درس ریاضی، در پی آن بودم تا با استفاده از روش‌های گوناگون، ضمن برطرف نمودن عوامل ایجاد کننده­ی مسأله، در جهت افزایش علاقه‌مندی دانش‌آموز یاد شده به درس ریاضی و فعالیّت‌های آن نیز گام مؤثری بردارم. بر این اساس، به منظور دست یابی به راه­کارهایی برای حل‌مسأله، مجدداً به جمع­آوری داده‌ها و اطلاعات، با استفاده از روش‌های علمی پرداختم که توضیح آن بدین شرح می‌باشد:

 

الف. مصاحبه  به منظور کسب اطلاعات مفید­تر،

چند سؤال را تنظیم کرده و در زنگ‌های مختلف که وقت آزاد داشتیم، از دانش‌آموزان می‌پرسیدم، سؤالات چنین بود: ۱٫      به نظر شما با چه روش‌هایی می‌توانیم کلاس ریاضی را با نشاط کنیم؟ ۲٫      چگونه می‌توانیم یادگیری درس ریاضی را ساده و آسان کنیم؟   چند نمونه از پاسخ دانش‌آموزان، چنین بود: استفاده از تصاویر زیبای مرتبط با مفهوم درس ریاضی و استفاده از شعر در تدریس .

ب. مشاهده

به لحاظ حضور در کلاس همکاران و ارتباط مستقیم با دانش‌آموزان و محیط پیرامون آن‌ها، برخی از اطّلاعات خود را، از طریق مشاهده به دست آوردم. بدین طریق که در زنگ‌های ورزش، که وقت من آزاد بود، با همکارانم در پایه‌های مختلف هماهنگ می‌کردم و به کلاس آن‌ها می‌رفتم و روش تدریس ایشان و فعالیت دانش‌آموزان را مشاهده نموده و نکاتی که به نظرم، منجر به ایجاد علاقه‌مندی دانش‌آموزان نسبت به درس ریاضی می‌شد، را یادداشت می‌کردم، مانند: استفاده از روش ایفای نقش توسط دانش‌آموزان و ارزش­یابی تشخیصی جهت تعیین نقطه ی شروع تدریس.

ج. پرسش نامه­   

با توجه به این که، پرسش­نامه­ی باز­پاسخ به پاسخ­دهنده اجازه می‌دهد تا به ابراز دامنه­ی گسترده­تری از نظرات خود بپردازد. به منظور نظر­خواهی از اولیا، برای کسب راه­حل‌های مناسب جهت حل مسأله، پرسش­نامه­­ای که شامل سؤالات زیر بود، را تنظیم نموده سپس در اختیار تمامی اولیا­ی دانش‌آموزان قرار دادم تا نظرات خود را در آن مکتوب نمایند. سؤالات بدین گونه بود: ۱٫      به نظر شما با چه روش‌هایی می‌توانیم کلاس ریاضی با نشاط و شاداب داشته باشیم؟ ۲٫      جهت آگاهی از وضعیت درس ریاضی فرزندتان چه روش‌هایی را پیشنهاد می‌دهید؟ چند نمونه از پاسخ اولیا به پرسش­نامه نظرخواهی، چنین بود: نصب فعالیت‌های دانش‌آموزان روی دیوار، یادداشت نتایج فعالیت کلاسی دانش‌آموزان در دفتر فعالیت ریاضی آنان. علاوه بر این، یک پرسش­نامه بازپاسخ دیگر نیز، ویژه همکاران شاغل در آموزشگاه، طراحی نموده و در اختیار ایشان قرار دادم. سؤالات این پرسش­نامه، چنین بود: ۱٫      چگونه می‌توان وسایل کمک آموزشی را برای دانش‌آموزان پایه …. جذاب نمود؟ ۲٫      به نظر شما چگونه می‌توان نگرش منفی دانش‌آموزان را نسبت به یادگیری درس ریاضی از بین برد؟ نمونه­ای از پاسخ همکاران به پرسش­نامه، چنین بود: ساخت وسایل کمک آموزشی توسط دانش‌آموزان، استفاده از فعالیت‌ها و تکالیف عملکردی، استفاده از روش بارش فکری در تدریس برخی از مفاهیم ریاضی.

د. مطالعه 

با چند تن از اساتید محترم در مورد چگونگی علاقه­مند­کردن دانش‌آموزان به درس ریاضی، مشورت نمودم و ایشان کتاب‌هایی در این زمینه، معرفی کردند. پس از تهیه و مطالعه­ی کتاب‌های مورد نظر، نکاتی که به نظرم مناسب و مفید بود را یادداشت نموده که در راه­حل‌های پیشنهادی به آن‌ها اشاره می گردد.

یافته های علمی :

در حین مطالعه و جمع آوری اطلاعات در پی مطالبی بودم که مرا در امر تدریس و رفع مشکلات یادگیری کودکان راهنما باشد که به نظریه اسکینر در کتاب نظریه های یادگیری برخوردم او معتقد است یادگیری در صورتی به بهترین وجه انجام می گیردکه

الف ) اطلاعاتی که قرار است آموخته شوند در گام های کوچک ارائه گردد.

ب ) به یادگیرندگان درباره ی یادگیریشان بازخورد فوری داده شود. یعنی بلافاصله پس از یک تجربه یادگیری به آنان گفته شود که اطلاعات مورد نظر را درست یادگرفته اند یا از آن لحاظ اشکالاتی دارند.

ج) یادگیرندگان بتوانند با سرعت متناسب خود یاد بگیرند.

پدری ضمن بازدید از کلاس دخترش اظهار نظر کرده بود:. من به عنوان پدری که از کلاس درس فرزندش دیدار می کند در صندلی آخر یک کلاس درس ریاضی نشسته بودم .ناگهان وضعیت کاملا مبهم به نظر رسید درآن جا بیست موجود فوق العاده با ارزش وجود داشتند معلم کلاس تقریبا بر خلاف تمامی آنچه که ما درباره یادگیری می دانیم عمل کرد .قابل ذکر است که معمول ترین روش یادگیری روش سخنرانی است و در این روش هر سه اصل بالا زیر پا گذاشته می شود .در زمان حال و در بعضی از مدارس فعلی ما نیز غالبا از کودکان مدارس ابتدایی خواسته می شود به جای یادگیری مفاهیم ریاضی از طریق بررسی ماهیت اعداد و نیز تفهیم مفاهیم به کمک معلم مجموعه های تازه ،لغات و اعمال ریاضی جدید را به ذهن بسپارند .در امر تدریس هر مفهوم درس ریاضی سیر تفکر دانش آموز را نیز باید مدنظر قرار داد که مراحل آن به شرح زیر می باشد:

آمادگی : در این مرحله از تدریس معلم می کوشد اولا” رغبت دانش آموزان را نسبت به موضوع درس برانگیزد ،ثانیا هدف درس را روشن نماید ،ثالثا معلومات فبلی دانش آموزان را بررسی کرده و مطالب جدید را بر پایه معلومات قبلی او تدریس کند .

عرضه :معلم درس تازه را عرضه می کند و به اصطلاح موضوع جدید را با توجه به هدف هایی که پیش بینی کرده است به دانش آموزان تدریس می کند .

مقایسه : ارتباط بین معلومات قبلی و درس برقرار و مقایسه به عمل می آید و در این مقایسه است که به اصول کلی دست پیدا می کنند در تدریس ریاضیات معلم در این مرحله به قاعده دست پیدا می کند و تعاریف را به دست می آورد .

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله علاقه مند کردن سایه به درس ریاضی با تنوع روش تدریس اقدام پژوهی معلم ابتدایی 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله علاقه مند کردن سایه به درس ریاضی با تنوع روش تدریس اقدام پژوهی معلم ابتدایی 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله علاقه مند کردن سایه به درس ریاضی با تنوع روش تدریس اقدام پژوهی معلم ابتدایی 

کسب نتایج  پیرامون مقوله علاقه مند کردن سایه به درس ریاضی با تنوع روش تدریس اقدام پژوهی معلم ابتدایی 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله علاقه مند کردن سایه به درس ریاضی با تنوع روش تدریس اقدام پژوهی معلم ابتدایی 

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله علاقه مند کردن سایه به درس ریاضی با تنوع روش تدریس اقدام پژوهی معلم ابتدایی

منابع مآخذ

۱ـ خلاقيت رياضي، جرج پوليا، ترجمه پرويز شهرياري انتشارات فاطمي.

۲ـ روش تدريس رياضي، محمد بهروش ـ علي‌اكبر جعفري ـ علي‌اضغر دانش‌فر.

۳ـ مجلات رشد رياضي نشر به وزارت آموزش و پرورش.

۴ـ هاوسون وب ويلسون (۱۹۸۶) رياضيات مدرسه در دهه ۱۹۹۰ ترجمه ناهيد ملكي، نشر مركز.

۵ـ مقاله نقدي بر روش‌هاي آموزش مقدمات رياضيات مدرسه مجله رشد آموزش رياضي.

۶ـ گويا زهرا، تغيير محتواي برنامه درسي رياضيات مدرسه مجله رشد آموزش رياضي.

۷ـ مجموعه مقالات دومين كنفرانس آموزش رياضي كشوري، كرمانشاه.

۸ـ مجموعه مقالات پنجمين كنفرانس آموزش رياضي كشوري، مشهد.

۹ـ رحماني، مهدي، اهداف آموزش رياضي چيست؟

۱۰ـ تبريزي، غلارضا، ناتواني در يادگيري رياضي دانش‌آموزان ابتدايي.

۱۱ـ قديري، هراتي، آزمايشگاه رياضي.

برای دانلود اقدام پژوهی معلم ابتدایی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

+ 1 = 9