اقدام پژوهی دبیر عربی پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان متوسطه را به درس قرآن علاقه مند كنم؟
اقدام پژوهی دبیر عربی پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان متوسطه را به درس قرآن علاقه مند كنم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۵ صفحه
اقدام پژوهی دبیر عربی پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان متوسطه را به درس قرآن علاقه مند كنم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی
پایگاه علمی و فرهنگی تجربیات معلمان یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی دبیر عربی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی دبیر عربی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.
مطالبی که در اقدام پژوهی دبیر عربی موجوداست عبارت است از :
اقدام پژوهی پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه به درس قرآن
دیباچه مطالب پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه به درس قرآن
چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه به درس قرآن
بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه به درس قرآن
شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه به درس قرآن
جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه به درس قرآن
تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه به درس قرآن
ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه به درس قرآن
ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه به درس قرآن
انتخاب راه حل جديد به صورت موقت
میزان موفقیت و تغییری که در وضعیت موجود حاصل می شود ، بستگی به قدرت و توان اثربخشی (Effectiveness ) راه حل ها دارد و نتیجه بخشی راه حل ها نیز، بستگی به جوانب لازم برای تدارک یک برنامه منظم و صحیح در اجرای اقدام پژوهی دارد. و این امر، مرهون دقت ، درایت ، مهارت و هوشمندی اقدام پژوه می باشد.(سیف اللهی ، ۱۳۸۴ : ۱۳۲) حال که انتخاب چند راه حل از میان روش های پیشنهادی گوناگون ، نیازمند دقت و درایت خاص می باشد. از این رو ، با دقتی خاص از میان راه حل های پیشنهادی ، برخی از آنان را انتخاب نمودم که عبارتند از :
۱٫توجیه اولیای دانشآموزان در ابتدای سال تحصیلی در خصوص اهتمام ویژه آنان به درس قرآن؛
۲٫برگزاری جشن با شکوه قرآن در اولین جلسه ی درس آن برای دانشآموزان؛
۳٫ساختن بیت القرآن در آموزشگاه
۴٫آموزش رعایت آداب و اصول احترام به قرآن از سوی دانشآموزان؛
۵٫تهیه و ساخت نشانگرهای زیبا همراه با جا قرآنی مناسب توسط دانشآموزان و اولیای آنان؛
۶٫آموزش قرآن به سه زبان (فارسی، عربی و انگلیسی) با استفاده از رایانه ، دیتا و کتاب تدوین شده
۷٫آموزش آیه الکرسی به دانشآموزان همراه با ذکر ایام هفته؛
- ساخت گنجینه ی پیام های قرآنی و احادیث اسلامی توسط دانشآموزان؛
- تشویق دانشآموزان به حفظ سوره های کوتاه قرآن همراه با معنی آن ؛
- تهیه نمودار تشویقی و کارت های عبارت های قرآنی همراه با معنی آن ؛
- اجرای طرح انس با قرآن و نماز ویژه دانشآموزان کلاس و اولیای آنان؛
- پذیرایی از دانشآموزان در ساعات قرآنی؛
- شرکت دادن دانشآموزان در برنامه ها، مناسبت ها و مسابقات قرآنی آموزشگاه
اجراي راه حل جديد
دراین مرحله، برای کسب اعتبار و اطمینان ( Confidence ) بیشتر در خصوص اجرای راه حل های انتخابی، با مدیر محترم ، معاونین و دیگر همکارانم درآموزشگاه و هم چنین تنی چند از اساتید مجرب مکتب القرآن و حتی برخی از اولیای دانشآموزان نیز با استفاده از ابزار مصاحبه و پرسش نامه مشورت و تبادل نظر نموده است.
در مجموع معیارهای اجراي راه حل به شرح زیر بوده است :
* قابل اجرا بودن راه حلهای انتخابی. * انگیزشی بودن روش ها. * ابتکاری بودن بعضی از راه حلهای انتخابی. * پیش بینی اثر بخش بودن روش های انتخابی در ترغیب دانشآموزان مدرسه به درس قرآن. * متناسب بودن راه حل ها با دوره ی سنی دانشآموزان مورد نظر. به لطف الهی ، راه حل های انتخابی به میزان بالایی مورد تایید و تحسین اساتید فن و همکاران گرامی و حتی برخی از اولیای ارجمند قرار گرفت. بنابراین ، با اطمینان بیش تری توانستم راه حل های انتخابی را به مرحله اجرا در آورم. اجرای راه حل ها در واقع اجرای راه حل ها ، مهم ترین بخش یک اقدام پژوهی می باشد. همه ی تلاش ها و زحمات اقدام پژوه بستگی به اجرای یک یا چند راه حل مؤثر دارد. اگر روش های مناسبی برای حل مسأله ، ابداع و ایجاد نشود ، اقدام پژوهی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید… وجه تمایز اصلی این نوع از تحقیق با سایر انواع تحقیقات ، در اجرای راه حل ها به منظور ایجاد تغییردر وضع موجود است.(سیف اللهی ، ۱۳۸۴ : ۱۴۴) حال که اجرای راه حل ها در این نوع از تحقیق ، نیازمند توجه بسیار است ، بر آن شدم تا با دقت نظر فراوان ، تک تک راه حل ها را به اجرا در آورد که گزارش (Report ) آن به شرح زیر می باشد.
- توجیه اولیای دانشآموزان در ابتدای سال تحصیلی در خصوص اهتمام ویژه آنان به درس قرآن از پیامبر اسلام (ص) روایت است که فرمود : هیچ پدری به فرزندش قرآن نمی آموزد ، مگر آن که خداوند در روز قیامت تاج سلطنت بر سر پدر و مادرش می نهد و دو حلّه بر آنان می پوشاند. (صابری یزدی ، ۱۳۷۲ : ۲۶۰) با توجه به نقش و جایگاه خانواده و اولیای دانشآموزان در تربیت قرآنی آنان ، در اوايل سال تحصیلی جلسه اي براي اولياي محترم تدارک ديدم و در آن جلسه نکات مهم و ضروري را در مورد چگونگي استفاده از نوار يا لوح فشرده ی قرآن به منظور افزايش يادگيري بهتر دانشآموزان در خصوص سوره ها و داستان های قرآنی بازگو نمودم ، هم چنين در مورد چگونگی تشويق دانشآموزان براي قرائت سوره ها و معني آن ها و داستان هاي قرآني توضيحات لازم ارایه گردید. و از آنان خواسته شد تا به طور جدي پي گير فعاليتهاي قرآني فرزندان خود در خانه و مدرسه باشند.
- برگزاري جشن با شکوه قرآن در اولین جلسهی درس آن برای دانشآموزان در این رابطه قرآن کریم به صراحت و زیبایی می فرماید : « آنان به فضل و رحمتی که از طرف خداوند نصیبشان گردیده ، خرسند و شادمانند.» ( آل عمران / ۱۷۰) با توجه به خوشایند بودن برپایی چنین جشنی برای دانشآموزان ، در هفته ی دوم مهرماه ، جشن با شکوه قرآنی با تزیینات زیبا برپا شد . در این جشن با شکوه ، ابتدا یکی از دانشآموزان سوره ی کوتاهی را که حفظ بود ، برای حاضران قرائت کرد.
- استفاده از بیت القرآن الکریم آموزشگاه در ساعات درس قرآن یکی از عوامل مؤثر در یادگیری کودکان ، فراهم آوردن فضای شاد و کودک پسند برای یادگیری است. بدون شک ، طراحی این نوع فضاهای آموزشی ، مستلزم فعالیت و کار بیش تری است. (رشد آموزش ابتدایی، ۱۳۷۶ : ۴۴) بر این اساس ، با همکاري چند نفر از اوليای دانشآموزان کلاس و اجازه مدیر محترم آموزشگاه ، يكي از كلاس ها را تميز، مرتّب و تزيين کرده و با عنوان بیت القرآن الکریم آموزشگاه نامگذاری كرديم و به زنگ قرآن دانشآموزان اختصاص داده شد.
جمع آوری شواهد دو پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه به درس قرآن اقدام پژوهی دبیر عربی
اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه به درس قرآن اقدام پژوهی دبیر عربی
اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه به درس قرآن اقدام پژوهی دبیر عربی
کسب نتایج پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه به درس قرآن اقدام پژوهی دبیر عربی
راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه به درس قرآن اقدام پژوهی دبیر عربی
فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان متوسطه به درس قرآن اقدام پژوهی دبیر عربی
فهرست منابع و مآخذ
- قرآن مجید.
- احمدی، سید مهدی(۱۳۸۵)، آموزش روخوانی و روان خوانی ، ساری: شلفین، چاپ سوم.
- ارکانی بهبهانی حائری، محمود(۱۳۷۹)، فرهنگ تربیت فرزند در اسلام ، قم: پیام مهدی(عج)، چاپ اول. ۴٫ اسرار، مصطفی(۱۳۷۳)، دانستنی های قرآن ، تهران: محیا، چاپ ششم.
برای دانلود اقدام پژوهی دبیر عربی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.
توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004
دیدگاهی بنویسید