اقدام پژوهی آموزگار پایه سوم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم زنگ ریاضی را برای دانش آموزانم شیرین و جذاب کنم ؟

اقدام پژوهی آموزگار پایه سوم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم زنگ ریاضی را برای دانش آموزانم شیرین و جذاب کنم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۶ صفحه

اقدام پژوهی آموزگار پایه سوم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم زنگ ریاضی را برای دانش آموزانم شیرین و جذاب کنم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی

پایگاه علمی و فرهنگی تجربیات معلمان یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی آموزگار پایه سوم ابتدایی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی آموزگار پایه سوم ابتدایی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی آموزگار پایه سوم ابتدایی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله شیرین و جذاب کردن زنگ ریاضی برای دانش آموزانم

دیباچه مطالب پیرامون مقوله شیرین و جذاب کردن زنگ ریاضی برای دانش آموزانم

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله شیرین و جذاب کردن زنگ ریاضی برای دانش آموزانم

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله شیرین و جذاب کردن زنگ ریاضی برای دانش آموزانم

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله شیرین و جذاب کردن زنگ ریاضی برای دانش آموزانم

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله شیرین و جذاب کردن زنگ ریاضی برای دانش آموزانم

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله شیرین و جذاب کردن زنگ ریاضی برای دانش آموزانم

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با شیرین و جذاب کردن زنگ ریاضی برای دانش آموزانم

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله شیرین و جذاب کردن زنگ ریاضی برای دانش آموزانم

راه حل‌های پیشنهادی 

پس از گردآوری داده­های لازم از طریق مطالعه کتاب‌ها، مجلات و تحقیقات انجام شده، پرسش­نامه­ها، مصاحبه با دانش­آموزان و مشاهده­ی کلاس همکاران، به تجزیه و تحلیل آن‌ها پرداخته، ضمن تبادل تجربه با همکاران به راه حل­های پیشنهادی زیر دست یافتم:

  1. پرورش دقّت و تقویت حافظه دیداری و شنیداری

میرزا بیگی (۱۳۸۹) معتقد است تا چیزی را خوب نبینیم نمی­توانیم به خاطر آوریم، پس باید در ابتدا خوب دیدن را آموزش دهیم. برای خوب دیدن و خوب شنیدن، حضور ذهنی کامل و کنجکاوی لازم است. تمرکز حواس، ذاتی یا ارثی نیست بلکه اکتسابی بوده و هر فردی می­تواند دارای تمرکز و دقت باشد، فقط باید راه و روش آن را یاد بگیرد، به کار ببرد و این مهم اتفاق نمی­افتد مگر آن که راه­کارهای لازم جهت پرورش دقّت و تمرکز پیش­روی فرد قرار گیرد.

  1. اجرای بازی­های تمرینی هدفدار 

فضلی­خانی(۱۳۸۶) معتقد است که در بازی، روابط اجتماعی دانش­آموزان، مشارکت پذیری، اعتماد و روحیه­ی تعاون تقویت می­شود. بازی، رشد فرآیندهای یادگیری هم­چون مشاهده، تجربه آموزی، حل مسأله و خلاقیت را در دانش­آموزان تقویت می­کند و مهمتر از همه، یادگیری را برای دانش‌آموزان لذّت­بخش می­سازد. رضوانی(۱۳۸۷)  و ابراهیمی(۱۳۸۵) نیز، چنین تجربه­ای را کسب کرده بودند که، اجرای بازی­های تخصصی، تأثیر بسزایی در میزان یادگیری درس ریاضی دانش آموزان دارد.

  1. ایجاد شادی و نشاط در زنگ ریاضی

فضلی­خانی(۱۳۸۶) معتقد است که لازمه­ی هر شروعی، ایجاد ارتباط مطلوب و فضاسازی است. نقطه شروع به هنرمندی خاص نیاز دارد تا انگیزه­ای توأم با هدفمندی و نشاط در دانش­آموزان به وجود آورد. وی با اقتباس از بهار الانوار می گوید: «هنگامی که دل­ها نشاط یافتند، علم و کمال را در آن­ها به ودیعه بگذارید و هرگاه از نشاط تهی و گریزان شدند، آن­ها را وداع کنید؛ زیرا دل­ها در چنین حالتی آماده­ی فراگیری علم نیستند.» عزیزخانی(۱۳۸۸) نیز پس از انجام پژوهش خود، به این نتیجه رسیده بود که با ایجاد محیط شاد، می­توان علاقه­مندی دانش­آموزان را به درس ریاضی، افزایش داد.

۴. استفاده از طرح­های ابتکاری جهت پرورش خلاقیت دانش­آموزان در دروس ریاضی    

کفاشی(۱۳۸۲) در نتایج حاصل از تحقیق خود، بر این عقیده است که، پرورش استعدادهای درخشان و خلّاق در هر دوره ای از تاریخ، هدف مدارس بوده است. چرا که افراد خلّاق کسانی هستند که پیشرفت‌های عظیم علوم گوناگون مدیون کوشش‌های آن‌هاست و آن‌ها هستند که پیشرفت تمدن را در همه­ی جوامع بشری به عهده دارند. برای آن که بتوانیم قدرت تصور دانش‌آموزان را پرورش دهیم و تصاویر مثبتی از آینده ی خلّاق داشته باشیم، باید خلّاقیّت آن‌ها را پرورش دهیم. بر این اساس و به منظور پرورش خلّاقیّت وافزایش توانایی حل مسئله در دانش‌آموزان، فعالیت­های زیر را که حاصل تجربیات خود در سال­های قبل می باشد، را پیشنهاد نمودم:

تشکیل انجمن دانش آموزان ریاضی دان به منظور پرورش دقّت، خلاقیّت و ایجاد انگیزه و علاقه­ی بیش­تر دانش­آموزان نسبت به انجام صحیح فعالیت­ها، انجمنی تشکیل شود تا علاوه بر نظارت و کنترل فعالیت دانش­آموزان دیگر، گاهی طراح چند سؤال و حتی تعیین کننده­ی نوع فعالیت‌ها و تکالیف ریاضی نیز باشند. اعضای این انجمن می­توانند جهت آموزش به دوستان شان، معلم افتخاری شوند. البته قبل از انتخاب اعضای انجمن، قراردادی با شاخص‌های معین تنظیم نموده تا آنان با وظایف خود آشنا شوند.

انتخاب راه حل‌ها      

انتخاب چندین راه حل از میان راه حل­های پیشنهادی گوناگون، نیاز به دقّت خاصی داشت. از این رو، به جا و شایسته دیدم، قبل از انتخاب راه حل­ها، بار دیگر اهداف آموزش ریاضی را بررسی کنم. بدون شک، میزان موفقیت و تغییری که در وضعیت موجود حاصل می­شد، بستگی به قدرت و توان اثربخشی راه حل­ها داشت. بر این اساس، با دقّت و توجّه به اهداف آموزش ریاضی از میان راه حل­های پیشنهادی، برخی از آن­ها را انتخاب نمودم. قابل ذکر است، بعضی از راه حل ها که با یکدیگر مرتبط بودند را، در هم ادغام کرده و در قالب یک راه حل ارائه نمودم. هم چنین، در بطن هر کدام از راه حل­های زیر، یک یا چند هدف آموزش ریاضی نهفته شده بود و انجام آن­ها نیز، ترتیب زمانی نداشت. چرا که هر کدام به نوعی به یکدیگر مرتبط و در هم تنیده شده بودند. راه حل های انتخابی به شرح زیر است:

  1. تنظیم جدولی به منظور ارزش­یابی تشخیصی، تعیین روش تدریس، ارزش­یابی تکوینی و …؛
  2. تنظیم فرم ارزش­یابی فعالیت‌های عملکردی دانش‌آموزان در درس ریاضی جهت اطلاع رسانی به اولیا؛
  3. تشویق ژتونی جهت ایجاد انگیزه و لذّت درونی از انجام فعالیت های ریاضی ؛
  4. تشکیل انجمن دانش آموزان ریاضی­دان جهت ایجاد خلاقیّت و خود پنداره ی مثبت در دانش آموزان؛
  5. تبدیل کلاس ریاضی به کارگاه علمی- عملی ریاضی جهت ایجاد توانایی درک محتوای ریاضی و انجام فعالیت‌های زیر:

۵-۱٫      ساخت وسایل کمک آموزشی توسط دانش‌آموزان به منظور کاربرد مهارت ها و مفاهیم آموخته شده؛

۵-۲٫   ارائه­ی فعالیت‌های عملکردی و تکالیف براساس تفاوت‌های فردی، نیازها و علایق دانش‌آموزان جهت پرورش ذهن خلاق و مبتکر، توانایی برآورد راه حل مسائل روزمره و آموزش ریاضی مورد نظر در رابطه با سایر دروس

۵-۳٫   ارزش یابی فعالیت‌ها به روش لایه ای ( خود سنجی، همسال سنجی و والدین سنجی) همراه با ارائه­ی بازخورد­های مناسب به منظور توانایی درست اندیشیدن و تقویت روحیه­ی انتقاد پذیری؛

۵-۴٫   انجام بازی‌های تمرینی هدفدار به منظور پرورش دقت و تقویت حافظه ی دیداری و شنیداری فراگیران وایجاد نشاط در آن­ها؛

۵-۵٫   برگزاری نمایشگاه از فعالیت‌های عملکردی و وسایل دست ساز توسط دانش‌آموزان، به منظور ایجاد علاقه به ساخت وسایل دست ساز، هم­چنین ایجاد توانایی در انجام محاسبات ذهنی و تخمینی در حد نیاز.

  اعتبار بخشی به راه حل‌ها

اجرای راه حل­های انتخابی اجرای راه­حل­ها، مهم­ترین بخش یک اقدام پژوهی می­باشد. همه­ی تلاش­ها و زحمات اقدام پژوه بستگی به اجرای راه­حل‌های مؤثر دارد. از آن­جا که اجرای راه­کار­ها در این نوع از تحقیق، نیازمند توجّه بسیار بود، بر آن شدم تا تک تک راه­حل­ها را، با دقّت نظر فراوان، به اجرا درآورم که گزارش آن به شرح زیر می­باشد:

  1. تنظیم جدولی به منظور ارزشیابی تشخیصی، تعیین روش تدریس و غیره

به منظور آمادگی برای انجام هر فعالیت از تدریس تا تمرین، جدولی را تنظیم کرده و به همکارانم در پایه‌های دیگر ارائه نمودم، ایشان نیز از این جدول استقبال کردند، سپس با اندکی تغییر، آن را چاپ کرده و قبل از هر فعالیتی، ابتدا جدول مذکور را تکمیل می‌نمودم، بعد با آگاهی و آمادگی کامل در کلاس حاضر می‌شدم. با استفاده از جدول یاد شده، روش تدریس متناسب با هدف و مفهوم مورد نظر، نکات مورد نظر در ارزشیابی تشخیصی و هم­چنین، نقطه­ی شروع تدریس را مشخص می‌نمودم. برای تدریس هر مفهوم، از روش خاصی استفاده می‌کردم، مثلاً: برای معرفی متر و سانتی متر، روش بارش فکری و داستان گویی را به کار می بردم

۱-۱٫   استفاده از روش ایفای نقش توسط دانش‌آموزان

برای تسهیل و تسریع یادگیری بعضی از مفاهیم ریاضی، از روش ایفای نقش استفاده می­نمودم. ، هر بار یک گروه را برای اجرای نمایش و یک نفر را جهت اجرای پانتومیم، انتخاب کنم تا از این  طریق، فرصت ایفای نقش، تعمیق یادگیری و ارتباط اجتماعی، برای همه­ی دانش­آموزان به طور یکسان فراهم شود. هم­چنین، هنگام اجرای نمایش و پانتومیم، در صورت نیاز، آن ها را راهنمایی می­کردم.. در یکی از جلسات، هنگام اجرای نمایش، از همکاران گرامی درخواست نمودم تا به کلاس ما آمده و نمایش دانش­آموزان را ببینند و در مورد چگونگی اجرای این روش، نظر خود را ارائه نمایند.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله شیرین و جذاب کردن زنگ ریاضی برای دانش آموزانم اقدام پژوهی آموزگار پایه سوم ابتدایی

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله شیرین و جذاب کردن زنگ ریاضی برای دانش آموزانم اقدام پژوهی آموزگار پایه سوم ابتدایی

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله شیرین و جذاب کردن زنگ ریاضی برای دانش آموزانم اقدام پژوهی آموزگار پایه سوم ابتدایی

کسب نتایج  پیرامون مقوله شیرین و جذاب کردن زنگ ریاضی برای دانش آموزانم اقدام پژوهی آموزگار پایه سوم ابتدایی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله شیرین و جذاب کردن زنگ ریاضی برای دانش آموزانم اقدام پژوهی آموزگار پایه سوم ابتدایی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله شیرین و جذاب کردن زنگ ریاضی برای دانش آموزانم اقدام پژوهی آموزگار پایه سوم ابتدایی

منابع مآخذ

۱ـ خلاقيت رياضي، جرج پوليا، ترجمه پرويز شهرياري انتشارات فاطمي.

۲ـ روش تدريس رياضي، محمد بهروش ـ علي‌اكبر جعفري ـ علي‌اضغر دانش‌فر.

۳ـ مجلات رشد رياضي نشر به وزارت آموزش و پرورش.

۴ـ هاوسون وب ويلسون (۱۹۸۶) رياضيات مدرسه در دهه ۱۹۹۰ ترجمه ناهيد ملكي، نشر مركز.

۵ـ مقاله نقدي بر روش‌هاي آموزش مقدمات رياضيات مدرسه مجله رشد آموزش رياضي.

۶ـ گويا زهرا، تغيير محتواي برنامه درسي رياضيات مدرسه مجله رشد آموزش رياضي.

۷ـ مجموعه مقالات ….ين كنفرانس آموزش رياضي كشوري، كرمانشاه.

۸ـ مجموعه مقالات ….ين كنفرانس آموزش رياضي كشوري، مشهد.

۹ـ رحماني، مهدي، اهداف آموزش رياضي چيست؟

۱۰ـ تبريزي، غلارضا، ناتواني در يادگيري رياضي دانش‌آموزان

۱۱ـ قديري، هراتي، آزمايشگاه رياضي.

برای دانلود اقدام پژوهی آموزگار پایه سوم ابتدایی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09187518105

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

5 + 5 =