اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه اول پیرامون مقوله چگونه توانستم ميزان علاقه مندي دانش‌آموزان را به درس قرآن و فعاليت هاي مربوط به آن افزايش دهم؟

اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه اول پیرامون مقوله چگونه توانستم ميزان علاقه مندي دانش‌آموزان را به درس قرآن و فعاليت هاي مربوط به آن افزايش دهم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۳۵ صفحه

اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه اول پیرامون مقوله چگونه توانستم ميزان علاقه مندي دانش‌آموزان را به درس قرآن و فعاليت هاي مربوط به آن افزايش دهم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی

پایگاه علمی و فرهنگی تجربیات معلمان یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه اول می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه اول را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه اول موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس قرآن

دیباچه مطالب پیرامون مقوله افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس قرآن

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس قرآن

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس قرآن

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس قرآن

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس قرآن

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس قرآن

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس قرآن

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس قرآن

انتخاب راه حل ها

بدون شک ، میزان موفقیت و تغییری که در وضعیت موجود حاصل می شود ، بستگی به قدرت و توان اثربخشی (Effectiveness ) راه حل ها دارد و نتیجه بخشی راه حل ها نیز، بستگی به جوانب لازم برای تدارک یک برنامه منظم و صحیح در اجرای اقدام پژوهی دارد. و این امر، مرهون دقت ، درایت ، مهارت و هوشمندی اقدام پژوه می باشد.(سیف اللهی ، ۱۳۸۴ : ۱۳۲)

حال که انتخاب چند راه حل از میان روش های پیشنهادی گوناگون ، نیازمند دقت و درایت خاص می باشد. از این رو، بجا و شایسته است که قبل از انتخاب راه حل ها (Solution Selection) ، نگاهی گذرا بر نظر شورای برنامه ریزی درسی قرآن داشته باشیم . در بخشی از متن نظر این شورا آمده است : … با توجه به معانی تعلیم و تربیت و نیز خصوصیات روحی و ذهنی کودکان دبستانی ، هر نوع یاددهی و یادگیری باید بر اساس علاقه و پذیرش آنان باشد. بر این اساس ، رویکرد آموزش قرآنی در پایه اول ابتدایی ایجاد علاقه مندی به قرآن و یادگیری آن است.

بنابراین ، انجام هر فعالیتی که زمینه ی آشنایی، علاقه و ارتباط کودکان را با قرآن فراهم سازد و موجب علاقه مندی دانش‌آموزان به قرآن و یاد گیری آن شود ، آموزش قرآن در این دوره محسوب می گردد …(شورای برنامه ریزی درسی قرآنی ، ۱۳۸۵ : ۱۶)

از این رو ، اقدام پژوه با دقتی خاص از میان راه حل های پیشنهادی ، برخی از آنان را انتخاب نمود که عبارتند از : ۱٫توجیه اولیای دانش‌آموزان در ابتدای سال تحصیلی در خصوص اهتمام ویژه آنان به درس قرآن؛ ۲٫برگزاری جشن با شکوه قرآن در اولین جلسه ی درس آن برای دانش‌آموزان؛ ۳٫استفاده از بیت القرآن الکریم آموزشگاه در ساعات درس قرآن؛ ۴٫آموزش رعایت آداب و اصول احترام به قرآن از سوی دانش‌آموزان؛ ۵٫تهیه و ساخت نشانگرهای زیبا همراه با جا قرآنی مناسب توسط دانش‌آموزان و اولیای آنان؛ ۶٫تدریس عملی آموزش وضو و نماز به دانش‌آموزان؛ ۷٫آموزش قرآن به سه زبان (فارسی، عربی و انگلیسی) با استفاده از رایانه ، دیتا و کتاب تدوین شده توسط اقدام پژوه؛ ۸٫استفاده از لباس و پوشش های رنگی شاد و مناسب در زنگ قرآن همراه با عطر و مواد خوش بوکننده؛ ۹٫آموزش آیه الکرسی به دانش‌آموزان همراه با ذکر ایام هفته؛ ۱۰٫ ساخت گنجینه ی پیام های قرآنی و احادیث اسلامی توسط دانش‌آموزان؛ ۱۱٫ تهیه و خواندن کتاب های داستان و شعر قرآنی برای دانش‌آموزان؛ ۱۲٫ اجرای نمایش های قرآنی درکلاس توسط دانش‌آموزان؛ ۱۳٫ کشیدن نقاشی های گوناگون از موضوعات قرآنی توسط دانش‌آموزان؛ ۱۴٫ استفاده از وجود قاریان قرآن همراه با لوح های فشرده مربوطه؛ ۱۵٫ تشویق دانش‌آموزان به حفظ سوره های کوتاه قرآن همراه با معنی آن ؛ ۱۶٫ تهیه نمودار تشویقی و کارت های عبارت های قرآنی همراه با معنی آن ؛ ۱۷٫ اجرای طرح انس با قرآن و نماز ویژه دانش‌آموزان کلاس و اولیای آنان؛ ۱۸٫ پذیرایی از دانش‌آموزان در ساعات قرآنی؛ ۱۹٫ شرکت دادن دانش‌آموزان در برنامه ها، مناسبت ها و مسابقات قرآنی آموزشگاه

اعتبار بخشی به راه حل ها

اعتبار بخشی(Accreditation ) یعنی انجام فعالیتی که در طی آن ، اقدام پژوه در اثر بخشی راه حلی که انتخاب کرده است اطمینان حاصل نماید.(سیف اللهی ،۱۳۸۴ : ۱۳۸) بر این اساس ، در اقدام پژوهی ، اشتراک معنادار تجربه های شخصی با تجربه دیگران ، مبنای خوبی برای اعتبار(Credit ) به حساب می آید.(مک نیف و همکاران، ترجمه آهنچیان، ۱۳۸۲: ۴۵)

حال برای این که یافته های تحقیق عملی دارای اعتبار باشد ضرورت دارد افرادی با صلاحیت (Authority,Authoritarian) ، آن را ارزیابی کنند. این افراد می توانند : همکاران شما ، مدیر مدرسه ، سایر معلمان و مدیران در سطوح مختلف آموزش و پرورش ، اساتید دانشگاه ، افراد محقق و یا مطلع از نتیجه ی تحقیق شما باشند.( ایرانی و بختیاری ،۱۳۸۲ : ۱۶۹) در این مرحله، اقدام پژوه برای کسب اعتبار و اطمینان ( Confidence ) بیشتر در خصوص اجرای راه حل های انتخابی، با مدیر محترم ، معاونین و دیگر همکارانم درآموزشگاه و هم چنین تنی چند از اساتید مجرب مکتب القرآن و حتی برخی از اولیای دانش‌آموزان نیز با استفاده از ابزار مصاحبه و پرسش نامه مشورت و تبادل نظر نموده است.

در مجموع معیارهای اعتبار یابی این پژوهش به شرح زیر بوده است : * قابل اجرا بودن راه حل‌های انتخابی. * انگیزشی بودن روش ها. * ابتکاری بودن بعضی از راه حل‌های انتخابی. * پیش بینی اثر بخش بودن روش های انتخابی در ترغیب دانش‌آموزان پایه اول دبستان به درس قرآن. * متناسب بودن راه حل ها با دوره ی سنی دانش‌آموزان مورد نظر.

به لطف الهی ، راه حل های انتخابی به میزان بالایی مورد تایید و تحسین اساتید فن و همکاران گرامی و حتی برخی از اولیای ارجمند قرار گرفت. بنابراین ، با اطمینان بیش تری توانستم راه حل های انتخابی را به مرحله اجرا در آورم.

اجرای راه حل ها (شواهد۲ )

در واقع اجرای راه حل ها ، مهم ترین بخش یک اقدام پژوهی می باشد. همه ی تلاش ها و زحمات اقدام پژوه بستگی به اجرای یک یا چند راه حل مؤثر دارد. اگر روش های مناسبی برای حل مسأله ، ابداع و ایجاد نشود ، اقدام پژوهی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید… وجه تمایز اصلی این نوع از تحقیق با سایر انواع تحقیقات ، در اجرای راه حل ها به منظور ایجاد تغییردر وضع موجود است.(سیف اللهی ، ۱۳۸۴ : ۱۴۴)

حال که اجرای راه حل ها در این نوع از تحقیق ، نیازمند توجه بسیار است ، اقدام پژوه بر آن شد تا با دقت نظر فراوان ، تک تک راه حل ها را به اجرا در آورد که گزارش (Report ) آن به شرح زیر می باشد.

  1. توجیه اولیای دانش‌آموزان در ابتدای سال تحصیلی در خصوص اهتمام ویژه آنان به درس قرآن از پیامبر اسلام (ص) روایت است که فرمود : هیچ پدری به فرزندش قرآن نمی آموزد ، مگر آن که خداوند در روز قیامت تاج سلطنت بر سر پدر و مادرش می نهد و دو حلّه بر آنان می پوشاند. (صابری یزدی ، ۱۳۷۲ : ۲۶۰)

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس قرآن اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه اول  

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس قرآن اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه اول  

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس قرآن اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه اول  

کسب نتایج  پیرامون مقوله افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس قرآن اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه اول  

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس قرآن اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه اول 

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس قرآن اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه اول  

فهرست منابع و مآخذ

  1. قرآن مجید.
  2. احمدی، سید مهدی(۱۳۸۵)، آموزش روخوانی و روان خوانی ، ساری: شلفین، چاپ سوم.
  3. ارکانی بهبهانی حائری، محمود(۱۳۷۹)، فرهنگ تربیت فرزند در اسلام ، قم: پیام مهدی(عج)، چاپ اول.
  4. اسرار، مصطفی(۱۳۷۳)، دانستنی های قرآن ، تهران: محیا، چاپ ششم.
  5. همکاران گرامی

برای دانلود اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه اول و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

3 + 6 =