اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه پنجم پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزانم را به حفظ قرآن تشویق نمایم؟

اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه پنجم پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزانم را به حفظ قرآن تشویق نمایم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۳۰ صفحه

اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه پنجم پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزانم را به حفظ قرآن تشویق نمایم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی

پایگاه علمی و فرهنگی تجربیات معلمان یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه پنجم می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه پنجم را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه پنجم موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله تشویق دانش آموزانم به حفظ قرآن

دیباچه مطالب پیرامون مقوله تشویق دانش آموزانم به حفظ قرآن

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله تشویق دانش آموزانم به حفظ قرآن

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله تشویق دانش آموزانم به حفظ قرآن

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله تشویق دانش آموزانم به حفظ قرآن

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله تشویق دانش آموزانم به حفظ قرآن

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله تشویق دانش آموزانم به حفظ قرآن

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با تشویق دانش آموزانم به حفظ قرآن

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله تشویق دانش آموزانم به حفظ قرآن

گرد آوري شواهد يك

 الف. شاخص های کیفی وضع موجود

۱٫بیش تر دانش‌آموزان در ساعات … ، یا با هم صحبت می کردند و یا بی مورد برای بیرون رفتن از کلاس اجازه می گرفتند.

۲٫برخی از دانش‌آموزان در ساعات دین و زندگی ، غیبت های بی مورد ویا غیر موجه داشتند.

۳٫تمایل چندانی به گوش دادن عبارت ها ، پیام ها و مفاهیم ساده قرآنی از خود نشان نمی دادند.

۴٫به خواندن و حفظ سوره های کوتاه قرآن علاقه ای نشان نمی دادند.

۵٫با انجام وضو و هم چنین اصول و آداب احترام به قرآن نا آشنا بودند.

۶٫با عناوین کتاب های داستان قرآنی نا آشنا بودند.

۷٫کاملاً با گنجینه ی احادیث و پیام های قرآنی ناآشنا بودند.

  1. از حفظ کردن سوره های قرآن حتی کوچک ترس و واهمه داشتند و اعتماد به نفسشان در این زمینه پایین بود.
  2. برخی از اولیای دانش‌آموزان ، از عدم علاقه نشان دادن فرزندشان به حفظ قرآن و فعالیت های مربوط به آن ، اظهار نارضایتی می کردند.

ب. شاخص‌های کمّی وضع موجود

در اوایل سال تحصیلی یاد شده ، پس از مشاهده ی نامحسوس رفتار دانش‌آموزان کلاس و طرح پرسش‌های گوناگون از آنان (گفتگوی صمیمی و پرسش نامه نظر سنجی) و هم چنین تبادل نظر با اولیای مربوطه ، متوجّه شدم که از مجموع دانش‌آموزان کلاس ، ۳ نفر علاقه مند به حفظ سوره‌های کوتاه قرآن ، ۱ نفر علاقه مند به درک معانی سوره‌ها ، ۲ نفر علاقه مند به قرائت قرآن ، ۱۰ نفر علاقه مند به داستان‌های قرآنی ، ۲ نفر علاقه مند به گوش دادن نوار قرآن و بقیه نیز غیرعلاقه‌مند به فعالیت های قرآنی بودند.

به منظور دست یابی به راه حل های مسأله ، به جمع آوری داده ها و اطلاعات با استفاده از روش‌های علمی پرداختم که توضیح آن بدین شرح می باشد :

الف. مشاهده ( Observation )

یکی از مؤثرترین و کاربردی‌ترین روش‌های جمع آوری اطّلاعات از کلاس درس است.( ساکی ، ۱۳۸۳ : ۲۰۶) به عبارت دیگر ، مشاهده عملی است که پژوهشگر در آن برای کشف علل بعضی از امور ، از قوّه ی دید خود استفاده می کند.( سیف اللهی ،۱۳۸۴ :۱۲۱) از این رو ، به لحاظ حضور در کلاس و ارتباط مستقیم با دانش‌آموزان و محیط پیرامون آن‌ها ، برخی از اطّلاعات خود را از طریق مشاهده به دست آوردم. به این صورت که گاهی از صفحه ی سفیدی ، برای مشاهده استفاده کرده و نکات کلیدی را یادداشت می نمودم.گاهی هم از فرم مشاهده استفاده می کردم. ملاک‌های این فرم از قبل با توجه به اهداف مورد نظر تنظیم گردیده بود و هنگام مشاهده ی نا محسوس رفتار دانش‌آموزان ، موارد مورد نظر را نشانه گذاری می کردم .

نمونه موارد مورد نظردر فرم مشاهده :

  1. در زنگ قرآن با نشاط است. ۲٫ در همخوانی سوره‌ها مشارکت دارد.

ب. پرسش نامه پرسش نامه (Questionnaire) یکی از ابزار های رایج پژوهش و روش مستقیم برای کسب داده های تحقیق است. ( سرمد و همکاران ، ۱۳۸۵ :۱۴۱) به همین منظور با توجه به نیاز و اهداف مورد نظر در این تحقیق، پرسش نامه را تدوین نمودم که پرسش نامه ی باز پاسخ بوده است که پاسخگویان می‌توانستند به صورت تشریحی به پرسش‌های ارایه شده پاسخ دهند ،که این پرسش نامه برای ۲۰ نفر از همکاران محترم و تمامی اولیای گرامی تهیه شده بود

ج. مصاحبه (Interview ) یکی از ابزارهای جمع آوری داده ها و اطلاعات است که امکان برقراری تماس مستقیم با مصاحبه شونده را فراهم می آورد و با کمک این ابزار می توان به ارزیابی عمیق تر درک ها ، نگرش ها ، علایق و آرزوهای مصاحبه شوندگان پرداخت.( سرمد و همکاران ، ۱۳۸۵: ۱۴۹) از این رو، ضمن مصاحبه با ۲۰ نفر از همکاران حاضر در آموزشگاه و هم چنین اغلب اولیای دانش‌آموزان و حتی تمامی فراگیران کلاس ، به جمع‌آوری داده ها و اطلاعات مورد نظر پرداختم و به منظور بهره مندی بیش تر از نظرات و جلوگیری از اتلاف وقت ، از ضبط صوت نیز استفاده گردید. سؤالات مطرح شده در مصاحبه عبارت بودند از:

۱٫به نظر شما با استفاده از چه روش هایی می توان ساعت فراگیری قرآن دانش‌آموزان را با نشاط نمود؟ ۲٫برای جذاب کردن آموزش قرآن دانش‌آموزان ، چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟ ۳٫به نظر شما با استفاده از چه روش هایی می توان دانش‌آموزان مدرسه را به درک مفاهیم قرآنی ، قرائت و حفظ سوره ها علاقه مند نمود؟

تجزیه و تحلیل اطلاعات گرد آوري شده

پس از مشاهده رفتار دانش‌آموزان در کلاس و مصاحبه با آنان و حتی اولیای مربوطه و هم چنین تبادل نظر با مدیر، معاونین دانش‌آموزان کلاس و بررسی مطالب پرسش نامه های جمع‌آوری شده و تجزیه و تحلیل و تفسیرآن ها ، عوامل مؤثر (factors Effective) در ایجاد مسأله ، شناسایی (Recognition)گردیدکه به شرح زیر می باشد:

سخت بودن حفظ قرآن در نگاه اول ؛ · سنتی بودن روش حفظ قرآن به دانش‌آموزان در گذشته؛ · ؛ · عدم تشویق دانش‌آموزان حافظ قرآن در سالهای گذشته؛ · شرکت ندادن دانش‌آموزان در اجرای مراسم ها و مناسبت های دینی و مذهبی آموزشگاه ؛ · عدم توجه و بی اهمیتی اولیای دانش‌آموزان به درس قرآن. با توجه به شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد مسأله ، در پی آن بودم تا با استفاده از روش های گوناگون ، ضمن برطرف کردن عوامل ایجاد کننده مسأله ، در جهت افزایش میزان علاقه مندی دانش‌آموزان یاد شده به حفظ  قرآن و بخصوص جزء سی ام آن  گام های بلند و مؤثری بردارم.

راه های پیشنهادی

آنان که با فن قرائت قرآن به روش تحقیق با تجوید و لحن زیبا آشنایی دارند، می‌توانند کل آیات نیم صفحه را چند بار با دقت و تعمق بر روی تک تک کلمات تلاوت کنند؛ زیرا این کار علاوه بر آنکه مانع حفظ کردن کلمات و حرکات به صورت غلط می‌شود، باعث آشنایی اجمالی با آیات مورد نظر نیز خواهد شد.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله تشویق دانش آموزانم به حفظ قرآن اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه پنجم

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله تشویق دانش آموزانم به حفظ قرآن اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه پنجم

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله تشویق دانش آموزانم به حفظ قرآن اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه پنجم 

کسب نتایج  پیرامون مقوله تشویق دانش آموزانم به حفظ قرآن اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه پنجم

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله تشویق دانش آموزانم به حفظ قرآن اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه پنجم

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله تشویق دانش آموزانم به حفظ قرآن اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه پنجم

فهرست منابع و مآخذ

  1. قرآن مجید.
  2. احمدی، سید مهدی(۱۳۸۵)، آموزش روخوانی و روان خوانی ، ساری: شلفین، چاپ سوم.
  3. ارکانی بهبهانی حائری، محمود(۱۳۷۹)، فرهنگ تربیت فرزند در اسلام ، قم: پیام مهدی(عج)، چاپ اول. ۴٫ اسرار، مصطفی(۱۳۷۳)، دانستنی های قرآن ، تهران: محیا، چاپ ششم.

برای دانلود اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه پنجم و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

3 + 7 =