دانلود اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزانم را به روخواني و مباحث قرآني علاقمند سازم؟
دانلود اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزانم را به روخواني و مباحث قرآني علاقمند سازم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۸ صفحه
دانلود اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزانم را به روخواني و مباحث قرآني علاقمند سازم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی
پایگاه علمی و فرهنگی تجربیات معلمان یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند دانلود اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم دانلود اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.
مطالبی که در دانلود اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی موجوداست عبارت است از :
اقدام پژوهی پیرامون مقوله ایجاد علاقه در دانش آموزان به روخوانی و مباحث قرآنی
دیباچه مطالب پیرامون مقوله ایجاد علاقه در دانش آموزان به روخوانی و مباحث قرآنی
چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله ایجاد علاقه در دانش آموزان به روخوانی و مباحث قرآنی
بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله ایجاد علاقه در دانش آموزان به روخوانی و مباحث قرآنی
شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله ایجاد علاقه در دانش آموزان به روخوانی و مباحث قرآنی
جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله ایجاد علاقه در دانش آموزان به روخوانی و مباحث قرآنی
تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله ایجاد علاقه در دانش آموزان به روخوانی و مباحث قرآنی
ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با ایجاد علاقه در دانش آموزان به روخوانی و مباحث قرآنی
ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله ایجاد علاقه در دانش آموزان به روخوانی و مباحث قرآنی
راه های پیشنهادی
پس از گرد آوری اطلاعات لازم از طریق مطالعه ی کتاب های گوناگون و هم چنین داده های جمع آوری شده از پرسش نامه ها ، پرونده تحصیلی دانشآموزان کلاس ، مشاهدات خود و علاوه بر آن بحث و گفتگو و تبادل نظر با مدیر، معاونین ، همکاران و مربی پیش مدرسهی سال گذشته دانشآموزان و حتی دیگر مربیان مراکز قرآنی در قالب مصاحبه ، به ارایه موارد یاد شده پرداختم که شامل راه حل های پیشنهادی( Suggested Solutions ) زیر می باشد :
- تغییر مکان کلاس درس قرآن در ساعت درسی مربوطه به توصیهی یکی از همکاران برای ایجاد تنوع و جذاب کردن کلاس درس قرآن و حفظ تزئینات آن و پوسترهای نصب شده با اجازه مدیر محترم مرتّب شده و اختصاص به زنگ قرآن داده شود.
- استفاده از سیستم رایانه و ویدئو پروژکشن در آموزش درس قرآن به پیشنهاد یکی از همکاران ، برای افزایش یادگیری و آموزش بهترقرآن ، میتوان در هنگام تدریس از وسایل یاد شده استفاده نمود.
- برگزاری مراسم جشن قرآن به پیشنهاد اولیای گرامی ، کتابهای قرآن درسی کادو شده ، هدایایی تهیه شود و در روز برگزاری جشن قرآن ، این هدایا به همراه کتاب قرآن درسی به دانشآموزان اهدا گردد.
- برگزاری مسابقات حفظ و قرائت قرآن همراه با معنی آن و اهدا جایزه ی ویژه به حافظان و قاریان قرآن به توصیه یکی از همکاران برگزاری مسابقات قرآنی هم باعث ایجاد رقابت صحیح در بین دانشآموزان میگردد و هم انگیزه ی آنان را برای یادگیری بهتر قرآن افزایش می دهد.
- قرائت سوره های کوتاه و بخشی از آیه الکرسی توسط دانشآموزان همه روزه در شروع ساعت اولیه کلاس به توصیه برخی از همکاران محترم ، خواندن سورهها و آیه الکرسی در ابتدای هر روز به مدت ۱۰ دقیقه ، هم باعث یادگیری و حفظ سوره میشود هم موجب متبرّک شدن کلاس در آن روز به آیات نورانی قرآن میشود که بهتر است ، آموزگار مورد دوم را برای دانشآموزان توضیح دهد تا آنان نیز با اعتقادات دینی و مذهبی آشنا شوند.
- قرائت قرآن توسط دانشآموزان به صورت گروهی در مراسم ها و مناسبت های گوناگون آموزشگاه به توصیه یکی از اولیا ، همخوانی قرآن توسط دانشآموزان باعث زیباشدن صوت آنان شده ، شرکت در مراسم ها و مناسبت های مختلف آموزشگاه نیز موجب افزایش اعتماد به نفس فراگیران میگردد.
- خواندن کتاب داستان های قرآنی برای دانشآموزان توسط آموزگار یا یکی از خود فراگیران به پیشنهاد چند تن از همکاران ، در خواندن داستانهای قرآنی باید توجه داشت ، داستانهایی خوانده شود که با روحیات کودکان و میزان درک آنان مطابقت داشته ، از خواندن و بیان داستانهایی که درک آن برای کودکان مشکل می باشد ویا از میان داستانهایی که در مورد عذاب الهی بوده و موجب خدشهدار شدن روحیّات لطیف آنان میگردد ، خودداری شود.
- دیدار و آشنایی دانشآموزان با قاریان قرآن به توصیه یکی از مربیان قرآن ، دیدار با قاریان قرآن میتواند انگیزهای برای افزایش علاقهمندی دانشآموزان به درس قرآن ، باشد.
- اجرای نمایش بر اساس داستان های قرآنی توسط دانشآموزان به نظر یکی از همکاران اجرای نمایش توسط دانشآموزان ، با داشتن یک راوی و چند بازیگر، علاوه بر علاقهمندی آنها به داستانهای قرآنی ، باعث فرا گرفتن نکات اخلاقی و پیامهای قرآنی فراوانی میشود.
- تهیه و ارایه کتاب های داستان قرآنی به دانشآموزان به پیشنهاد اولیا ، چند کتاب داستان قرآنی تهیه شده و در اختیار دانشآموزان قرار گیرد.
- نصب پوستر های زیبا از عبارت ها و سوره های قرآنی در کلاس قرآن یکی از راههای انتقال اطلاعات از حافظهی کوتاه مدت به حافظهی دراز مدّت تکرار مطالب آموختهشدهاست. (سیف ، ۱۳۷۶ : ۳۶)
- اجرای بازی با کلمات و عبارت های قرآنی برای دانشآموزان کلاس به توصیه یکی از همکاران ، از آنجایی که یادگیری همراه با بازی بهتر صورت میگیرد ،
- استفاده از نمودار آموزشی قرآن برای تشویق دانشآموزان
- فراهم ساختن امکان مشارکت دانشآموزان همراه با آموزگار خود در برنامه نماز جماعت آموزشگاه به توصیه معاون پرورشی آموزشگاه ، شرکت کردن دانشآموزان در نماز جماعت به همراه آموزگار، میتواند در آنان برای خواندن نماز، انگیزه بیش تری ایجاد کند.
- خواندن اشعار و سرود های قرآنی برای دانشآموزان به پیشنهاد دانشآموزان
- استفاده از نشانگرهای زیبا برای خط بری عبارت های قرآنی ( ترجیحاً دست ساخته دانشآموزان) به پیشنهاد چند تن از اولیای گرامی ، استفاده از نشانگر برای تمرکز حواس بیشتر، مؤثر میباشد و اگر دانشآموزان خودشان آن را درست کنند بهتر است.
- استفاده از نوارها و لوح های فشرده ی قرآنی، شامل تصاویر و داستان های مربوطه در فرایند تدریس
. ۱۸٫ استفاده از لباس و پوشش های رنگی شاد و مناسب توسط آموزگار و دانشآموزان کلاس در زنگ قرآن
- استفاده از تاج گل برای دانشآموزان در ساعات قرآن به پیشنهاد یکی از همکاران ، استفاده از تاج گل در زنگ قرآن باعث تنوع و جذابیّت برای دانشآموزان میشود.
- نصب نوار چسب با عرض مناسب بر روی آیات و عبارت های کتاب قرآن دانشآموزان به توصیه یکی از اولیا
انتخاب راه حل جديد به صورت موقت
میزان موفقیت و تغییری که در وضعیت موجود حاصل می شود ، بستگی به قدرت و توان اثربخشی (Effectiveness ) راه حل ها دارد و نتیجه بخشی راه حل ها نیز، بستگی به جوانب لازم برای تدارک یک برنامه منظم و صحیح در اجرای اقدام پژوهی دارد. و این امر، مرهون دقت ، درایت ، مهارت و هوشمندی اقدام پژوه می باشد.(سیف اللهی ، ۱۳۸۴ : ۱۳۲) حال که انتخاب چند راه حل از میان روش های پیشنهادی گوناگون ، نیازمند دقت و درایت خاص می باشد. از این رو ، با دقتی خاص از میان راه حل های پیشنهادی ، برخی از آنان را انتخاب نمودم که عبارتند از :
۱٫توجیه اولیای دانشآموزان در ابتدای سال تحصیلی در خصوص اهتمام ویژه آنان به درس قرآن؛
۲٫برگزاری جشن با شکوه قرآن در اولین جلسه ی درس آن برای دانشآموزان؛
۳٫ساختن بیت القرآن در آموزشگاه
۴٫آموزش رعایت آداب و اصول احترام به قرآن از سوی دانشآموزان؛
۵٫تهیه و ساخت نشانگرهای زیبا همراه با جا قرآنی مناسب توسط دانشآموزان و اولیای آنان؛
۶٫آموزش قرآن به سه زبان (فارسی، عربی و انگلیسی) با استفاده از رایانه ، دیتا و کتاب تدوین شده
۷٫آموزش آیه الکرسی به دانشآموزان همراه با ذکر ایام هفته؛
- ساخت گنجینه ی پیام های قرآنی و احادیث اسلامی توسط دانشآموزان؛
- تشویق دانشآموزان به حفظ سوره های کوتاه قرآن همراه با معنی آن ؛
- تهیه نمودار تشویقی و کارت های عبارت های قرآنی همراه با معنی آن ؛
- اجرای طرح انس با قرآن و نماز ویژه دانشآموزان کلاس و اولیای آنان؛
- پذیرایی از دانشآموزان در ساعات قرآنی؛
- شرکت دادن دانشآموزان در برنامه ها، مناسبت ها و مسابقات قرآنی آموزشگاه
اجراي راه حل جديد
دراین مرحله، برای کسب اعتبار و اطمینان ( Confidence ) بیشتر در خصوص اجرای راه حل های انتخابی، با مدیر محترم ، معاونین و دیگر همکارانم درآموزشگاه و هم چنین تنی چند از اساتید مجرب مکتب القرآن و حتی برخی از اولیای دانشآموزان نیز با استفاده از ابزار مصاحبه و پرسش نامه مشورت و تبادل نظر نموده است.
در مجموع معیارهای اجراي راه حل به شرح زیر بوده است :
* قابل اجرا بودن راه حلهای انتخابی. * انگیزشی بودن روش ها. * ابتکاری بودن بعضی از راه حلهای انتخابی. * پیش بینی اثر بخش بودن روش های انتخابی در ترغیب دانشآموزان مدرسه به درس قرآن. * متناسب بودن راه حل ها با دوره ی سنی دانشآموزان مورد نظر. به لطف الهی ، راه حل های انتخابی به میزان بالایی مورد تایید و تحسین اساتید فن و همکاران گرامی و حتی برخی از اولیای ارجمند قرار گرفت. بنابراین ، با اطمینان بیش تری توانستم راه حل های انتخابی را به مرحله اجرا در آورم. اجرای راه حل ها در واقع اجرای راه حل ها ، مهم ترین بخش یک اقدام پژوهی می باشد. همه ی تلاش ها و زحمات اقدام پژوه بستگی به اجرای یک یا چند راه حل مؤثر دارد. اگر روش های مناسبی برای حل مسأله ، ابداع و ایجاد نشود ، اقدام پژوهی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید… وجه تمایز اصلی این نوع از تحقیق با سایر انواع تحقیقات ، در اجرای راه حل ها به منظور ایجاد تغییردر وضع موجود است.
جمع آوری شواهد دو پیرامون مقوله ایجاد علاقه در دانش آموزان به روخوانی و مباحث قرآنی دانلود اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی
اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله ایجاد علاقه در دانش آموزان به روخوانی و مباحث قرآنی دانلود اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی
اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله ایجاد علاقه در دانش آموزان به روخوانی و مباحث قرآنی دانلود اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی
کسب نتایج پیرامون مقوله ایجاد علاقه در دانش آموزان به روخوانی و مباحث قرآنی دانلود اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی
راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله ایجاد علاقه در دانش آموزان به روخوانی و مباحث قرآنی دانلود اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی
فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله ایجاد علاقه در دانش آموزان به روخوانی و مباحث قرآنی دانلود اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی
فهرست منابع و مآخذ
- قرآن مجید.
- احمدی، سید مهدی(۱۳۸۵)، آموزش روخوانی و روان خوانی ، ساری: شلفین، چاپ سوم.
- ارکانی بهبهانی حائری، محمود(۱۳۷۹)، فرهنگ تربیت فرزند در اسلام ، قم: پیام مهدی(عج)، چاپ اول. ۴٫ اسرار، مصطفی(۱۳۷۳)، دانستنی های قرآن ، تهران: محیا، چاپ ششم.
برای دانلود اقدام پژوهی دبیر دین و زندگی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.
توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09187518105
دیدگاهی بنویسید